Page 58 - RONDO_05
        P. 58
     videopeleissä
         Vahvatunnelmaisesta pelimusiikista on tullut           musiikki luo
         yhä suositumpaa konserteissa. Pelatessa
         musiikki on kuitenkin enemmän kuin vain                kehollisia
         tunnelmanluoja. Taiteellisesti kunnianhimoisissa
         peleissä musiikkia ja ääntä on käytetty                merkityksiä
         kiehtovilla tavoilla osana kokemusta.
                                                 v                          IDEOPELIEN digijakelualusta Steam järjestää noin
                                                                            kolmesti vuodessa Next Fest -tapahtuman, jolloin tarjol-
                                                                            le pursuaa uusien pelien demoja eli lyhyitä makupalo-
                                                                            ja. Kevättalven Next Festillä jännittävimpiä löydöksiäni
         Teksti ja kuvat: AULI SÄRKIÖ-PITKÄNEN                              oli kazakstanilaisen STFGamesin Stone Simulator, joka
                                                                            nimensä mukaisesti simuloi kivenä olemista. Meditatii-
                                                                            visessa pelissä ei voi tehdä muuta kuin pyörittää kuva-
                                                                            kulmaa kivenmurikka-alter egonsa ympärillä, tarkkailla
                                                                            kuvankauniissa vuoristoerämaassa tapahtuvia säätilan
                                                                            muutoksia ja kuunnella rentouttavaa ääniraitaa.
                                                               Kivisimulaattori tuo ensin mieleen luontolivet, koska sen ytimessä on vä-
                                                            hittäisten muutosten tarkkailu toimijuuden sijaan. Mutta peliä ei koskaan
                                                            vain oteta vastaan, sitä pelataan – vaikka pelaaminen olisikin pelkkää kat-
                                                            seen suunnan ohjaamista, kuuntelemista ja tulkitsemista. Alan vaistomai-
                                                            sesti suhteuttaa ympäristöä ja pelin synteettistä orkesterimusiikkia toisiinsa,
                                                            tehdä tulkintoja havaintojeni syy-seuraussuhteista. Voimistuiko musiikki
                                                            juuri, kun illan varjot syvenivät?
          58     RONDO   5|2025





