Page 59 - RONDO_05
P. 59

© SHUTTERSTOCK












               Arvoitusseikkailu Samorost 3   © AMANITA DESIGN
               tarjoaa upean äänisuunnittelun
               lisäksi ääniaiheisia pulmia,
               kuten hyönteisen tuntosarvien
               resonoinnin aiheuttamista.
               Mielikuvituksekkuus ihastuttaa:
               termiitit alkavat laulaa keski-
               aikaista polyfoniaa, vesikasvin
               siemenkota toimii jazzbändin
               vahvistimena.





                                                                                                 Näkö- ja ääni-
                                                                                                 havainnot
                                                                                                 kytkeytyvät
 videopeleissä                                                                                   virtuaaliseen

                                                                                                 kehokokemukseen,
                                                                                                 joka muodostuu
                                                                                                 pelin palautteesta.










                 Peleille on määritelmällistä, että pelatessani olen pelin
                                                                                      Tyylikollaaseja ja
               sisällä, kiinnityn sen maailman aistimellisesti ja emotionaa-     periksiantamatonta sykettä
               lisesti.
                 Minimalistinen kivikokemus teroitti, miten moniaisti-  Itsenäisten pienstudioiden kunnianhimoisissa julkaisuissa eli
               sia pelit ovat. Näkö- ja äänihavainnot kiinnittyvät virtu-  ns. indie-peleissä visuaaliseen maailmaan ja musiikkiin kiin-
               aaliseen kehokokemukseen, joka  syntyy pelin antamasta   nitetään erityisen paljon huomiota. Kaustislaisen Horseflyn
               vasteesta: onko liikkuminen hidasta vai nopeaa, hyppää-  viime vuoden lopulla ilmestyneessä Hyperdrive Inn -pelissä on
               kö hahmo korkealle, miten pelaaja kykenee vaikuttamaan   Juhana Lehtiniemen akustisia soittimia, kansanmusiikki-
               maailmaan. Yksinkertainenkin peli muodostaa aina oman   vaikutteita ja retroja ambient-soundeja yhdistelevä musiik-
               maailmansa, jossa kaikki aistimukset, tuntemukset ja aja-  ki, joka sopii täydellisesti omaperäisen pulmanratkaisupelin
               tukset vaikuttavat toisiinsa.                          absurdiin maailmaan. Pelin ympäristöt on luotu skannaa-
                 Tämän vuoksi musiikki peleissä toimii syvemmällä tasol-  malla tilkkuja kokkolalaisen verhoomon tekstiilinäytteistä, ja
               la kuin vain odotuksia ja tunnetiloja luovana taustapintana.   soundtrack, joka kumartaa Twin Peaksin ja Star Trekin suun-
               Äänimaailma sulautuu osaksi koko pelikokemusta. Osittain   taan, on täydellinen yhdistelmä värikästä kollaasimaisuutta
               tähän liittyy pelimusiikin suosio konserttiyhteyksissä.   ja yllättävissä yhteyksissä toistuvia teemoja.
                 Suomessakin sinfoniaorkesterit järjestävät pelimusiikki-  Monissa indie-peleissä musiikkia käytetään tunnelman-
               konsertteja, Game  Music Collective ja  lauluyhtye  Munx   luomisen lisäksi osana pelimekaniikkaa itseään. Hauskim-
               Gregoriana  ovat  paneutuneet  pelimusiikin sovittamiseen,   pia esimerkkejä on Crypt of  the NecroDancer (Brace Yourself
               ja kuoroissa kuten Unreality ja Another Castle sitä pääsee   Games, 2015), joka yhdistää retrohenkistä fantasiataistelua
               laulamaan. On väkevä kokemus elää live-tilanteessa uudel-  ja tanssipeliä: rytmien mukaan liikkuminen ei ole vain höys-
               leen ne sävelmät, jotka ovat yhdistyneet vaikuttaviin het-  te, vaan hirviöt päihitetään ennakoimalla niiden liikkeet ja
               kiin pelissä. Toki pelimusiikki usein mielikuvia herättävänä   tanssimalla itse mahdollisimman tarkasti.
               ja tunteikkaana puhuttelee myös niitä, jotka eivät ole kysei-  NecroDancerin luolastot  muistuttavat diskoa, jossa bileitä
               siä pelejä pelanneet.                                  määrittää  koreografia.  Vielä  enemmän  mieleeni  tulee  silti   |


                                                                                                       RONDO    5|2025   59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64