Page 55 - RONDO_05
        P. 55
     Post-Puccinia ja jälkimodernismia
            Oopperassa Hengitä talvinen luonto on heräämässä kevääseen.
            Elementit vesi ja ilma katsovat avuttomina vierestä, kun jääloh-
            kare uhkaa sulamisellaan hukuttaa kaiken alleen. Suomen työ-
            ryhmän ooppera on metafora ilmaston lämpenemisestä.
               ”Hengitä ei silti ole epätoivoinen teos, vaan esteettinen koke-
            mus. Korpijaakon musiikki on kuin jälkimodernismia suoma-
            laisen nykyoopperan tyylillä”, Salonen kertoo.
               Muissa  maissa  syntyi  täysin  erilaisia  teoksia.  Puolalaisen
            Benjamin Baczevskin oopperan Jezioro Popiołów (Tuhkajär-
            vi) pohjaksi nuoret loivat mytologisen fantasiatarinan nuorista
            rakastavaisista. Italialaisen Marco Atturan teoksessa Perla di
            Speranza (Toivon helmi) nuori nainen Perla saa tietää, että hä-
            nellä on kohtalokas sairaus.                           Oopperassa Perla di Speranza nuori nainen etsii parannuskeinoa sairauteensa ympäri maailman.
               ”Perlan musiikki on kuin italialaista  jälkiromantiikkaa,
            post-Puccinia. Tuhkajärven minimalistinen tyylilaji on taas saa-
            nut vaikutteita kansanmusiikista.”
               Nuoret antoivat oopperat nähtyään asiantuntevaa ja raken-
            tavaa palautetta. Salonen kehuu heidän kehittynyttä ooppera-
            tuntemustaan.
               ”He osasivat analysoida hyvin eri aspekteja, visuaalisuutta
            ja tekstejä. Puolan teos taisi olla mieleisin, mutta he pitivät kai-
            kista oopperoista ja olivat innolla mukana.”
                          Avatar yleisöviihteenä
            Oopperat esitettiin yhteisesityksissä Modenassa, Helsingissä ja
            Gdanskissa huhti-kesäkuussa 2025. Ympäristöystävällisyyden
            vuoksi tuotanto pyrittiin pitämään mahdollisimman kevyenä.
            Kiertueella tavaraa kuljetettiin mahdollisimman vähän ja pai-
            kallisten teattereiden materiaaleja hyödynnettiin mahdollisim-
            man paljon. Puvut ja lavasteet tehtiin kierrätysmateriaaleista.
               ”Mietimme esimerkiksi sitä, käytämmekö kankaana puuvil-
            laa vai polyesteria. Jälkimmäinen on kevyempää kuljettaa ja
            materiaalina ympäristöystävällisempää.”
               Raskaat fyysiset lavasteet vältettiin myös uusilla digiteknolo-  Kaikki oopperat saivat kantaesityksensä Modenan Teatro Comunalessa, Italiassa huhtikuussa 2025.
            gioilla. 3D-videoprojisoinnilla esityksissä heijastettiin videoku-
            vaa lavalle. Tekijät harkitsivat jopa 3D-lasien ostamista lähes
            tuhatpäiselle yleisölle, mutta idea osoittautui liian kalliiksi ja
            ei-ympäristöystävälliseksi.                                  Virallisia tietoja siitä, kuinka suuren hiilijalanjäljen ooppe-
               Yksi hankkeen tavoitteista oli luoda tekoälypohjainen ava-  rakiertueen tekeminen tuottaa, ei juuri ole. Se oli yksi syistä,
            tar, joka kehittäisi vuorovaikutusta uusien yleisöjen kanssa.   joiden vuoksi Euroopan komission Creative Europe -ohjelma
            Hahmon kanssa pystyy keskustelemaan mistä tahansa ja mil-  käynnisti projektin.
            lä tahansa kielellä. Avatar on asennettu suurelle ruudulle Alek-  Kansainvälinen organisaatio Opera Europa pyrkii luomaan
            santerin teatterin aulaan.                                yleispätevät säännöt oopperatuotantojen ympäristökuormi-
                                                                      tuksen laskemiseen. Aiheesta on tehty myös yleispätevä verk-
                         Hiilijalanjälki mittaukseen                  ko-ohjeistus Theatre Green Book. Ohjeistuksille on tarvetta, sillä
            Tärkeintä projektissa oli kartoittaa kiertueen mittavimmat kuor-  25 Euroopan maan suurimmat teatterit ovat tehneet yhteisen
            mitukset. Suurimman hiilijalanjäljen aiheuttivat lentomatkat,   lupauksen ottaa hiilijalanjäljen mittaus käyttöön viimeistään
            mutta matkustaminen vain meri- tai maateitse Manner-Euroo-  vuonna 2030.
            pasta Suomeen olisi ollut haastavaa. Yhteydenpito toteutettiin   Project Butterflyn hiilijalanjälki mitattiin. Sitä verrataan ai-
            lähes kokonaan etäyhteyksien avulla.                      empiin hiilijalanjälkiin, jotka Modenan Pavarotti–Freni-teatte-
               Joihinkin byrokratian kiemuroihin tekijät eivät voineet vai-  ri on kiertueillaan mitannut. Tulokset saadaan myöhemmin, ja
            kuttaa. Hankesopimus ja satasivuisen hankesuunnitelman    ne esitellään marraskuussa Euroopan komissiossa, Brysselissä.
            jokainen sivu piti allekirjoittaa fyysisesti paikan päällä Mo-  Kansainvälinen oopperatuotanto on nykyaikaa, mutta se
            denassa.                                                  lisää  matkoja ja ympäristön huomioinnin tarvetta. Project
               ”Tietysti käytimme ajan hyödyksemme paikan päällä. Kä-  Butterfly antoi sysäyksen yhteistyöhön eri maiden oopperatoi-
            vimme samalla muiden toimijoiden kanssa projektin asiat ja   mijoiden välillä.
            olosuhteet läpi”, Salonen sanoo.                             ”Kävimme läpi Modenan ja Gdanskin teatteritalojen kans-
               Yleisön kohdalla tekijät huomasivat, että enemmän on pa-  sa, mitä olisi kiinnostavaa viedä Suomesta heille ja toisinpäin.
            rempi kuin vähemmän. Jos yleisössä on kymmenen henkeä,    Esimerkiksi italialaiset esittävät mieluiten omaa tuotantoaan,
            tuotannon hiilijalanjäljen on todettu olevan suurempi yhtä ih-  Verdiä ja Puccinia. Me voisimme tarjota heille jotain mo-
            mistä kohden kuin mitä tuhannen katsojan yleisössä.       dernimpaa.” ■
                                                                                                       RONDO    5|2025   55





