Page 56 - RONDO_05
P. 56

RONDO   kolumni

        ILARI LAAKSO                              KIRJOITTAJA ON SÄVELTÄJÄ JA TAMPEREEN MUSIIKKIAKATEMIAN ENTINEN JOHTAJA.








                                                                      © MARI WAEGELEIN

            sokaiseva moneus




            t         AITEILIJAN TYÖ EDELLYTTÄÄ kykyä teh-

                      dä valintoja, rohkeutta olla oma itsensä ja vält-
                      tää opportunismia. Silti tai siksi eräs taideteoksen
                      ominaisuus näyttää taidealasta riippumatta säi-
            lyttävän asemansa vuosisadasta toiseen. Se on huomion-   Julkisuushakuisuus ei synnytä
            hakuisuus sisältöä määrittävänä tekijänä. Taiteilija haluaa
            – ymmärrettävää toki – teoksensa läpäisevän julkisuusmuu-  aina luontevia ratkaisuja.
            rin ja tavoittavan yleisön. Tässä onnistuakseen hän sisäl-  ”Mitä tekis, että mainittais”
            lyttää siihen jotakin epäsovinnaista, yllättävää ellei peräti
            shokeeraavaa.                                            -estetiikka ostaa huomionsa
               Yllättävyys on yksi kauneuden ominaisuuksista. Kään-  halvalla.
            teisesti sanottuna  pitkästyttävyys ei ole kaunista, se on
            pelkästään pitkästyttävää. Psykologisena ja esteettisenä il-
            miönä yllätys on aina suhteessa kontekstiinsa. Minimalisti-
            sessa sävellyksessä pienikin muutos toimii yhtä tehokkaasti   seksi henkilöksi. Hän on arvoliberaali, ennakkoluuloton ja
            kuin  Haydnin sinfonian nro 94 (1791) rummunisku tai     salliva. Kuten usein, tässäkin on menty äärimmäisyydestä
            Tshaikovskin sinfonian nro 6 (1893) ensimmäisen osan   toiseen, yksisilmäisyydestä sokaisevaan moneuteen. Näem-
            räjähtävä tutti-sointi tahdissa 161.                 me metsän, mutta emme puita.
                                                                    Monet luettelemistani tautologioista ovat perusolemuk-
            NYKYMUSIIKISSA EPÄTAVALLISET soittotavat ovat        seltaan positiivisia. Olen mielelläni monikulttuurisuuden
            arkea – olisivatko jopa passé? Nyt käytetään monitaiteisia   puolestapuhuja,  jos  sillä  tarkoitetaan  maahanmuutto-
            keinoja ja lainataan tehoja vaikkapa happening-, elokuva-   myönteisyyttä ja uteliaisuutta itselleni vieraita kulttuureita
            ja teatteritaiteista. Melkeinpä ratkaisulle kuin ratkaisulle voi   kohtaan. Jos sen sijaan halutaan liittää jäykkiin eteläpoh-
            edellyttää hyväksyntää. Vallalla ei ole tiukka modernismi,   jalaisiin juuriini rönsyjä ”monista” vieraista kulttuureista,
            jonka valtakaudella tonaalisuuteen ja romanttiseen kauneus-   tunnen  tehtävän  edessä  suurta  avuttomuutta.  Tunnustan
            ihanteeseen harhautuneet teokset saatettiin vaieta kuoliaak-  vuolaasti, että kykyni omaksua vaikkapa rikkaan samoalai-
            si järjestelmäestetiikan tieltä. Historiaa resonoiva tyylittely,   sen kulttuurin piirteitä on vajavainen – tai ainakin se edel-
            kiinnekohdan tarjoaminen kuulijalle, on taas mahdollista   lyttäisi monivuotista opintomatkaa.
            ilman, että säveltäjä leimataan auttamatta juntiksi. Genre-
            rajojakaan ei tarvitse kumartaa. Klasarisäveltäjä saa popah-  SAMASTA SYYSTÄ KÄSITE maailmanmusiikki kalskah-
            taa, rokahtaa ja jazzahtaa mielin määrin – jos vain osaa.  taa korvissani megalomaaniselta ja jopa kolonialistiselta.
               Julkisuushakuisuus  ei synnytä  aina  luontevia  ratkaisu-  Markkinointia varten 1980-luvun lopulla luotu käsite toi-
            ja. ”Mitä tekis, että mainittais” -estetiikka ostaa huomionsa   mii itseään vastaan. Se ei kunnioita musiikin etnistä alku-
            halvalla.  1900-luvun  käsitetaiteen  merkkiteokseksi  maini-  perää vaan sekoittaa kaiken samaan angloamerikkalaiseen
            tussa  Stockhausenin ns.  Helikopterijousikvartetossa (1993)   komppikattilaan. Olisiko niin, että pluralismin hybris joh-
            soittajat kiikkuvat taivaalla kukin omassa helikopterissaan   taa substanssiosaamisen laadun heikkenemiseen? Portfolio
            ja lopputulos välitetään maan pinnalle yleisön ihmeteltä-  kertoo haltijansa osaavan monia asioita, mutta todellisuu-
            väksi.                                               dessa hän ei osaa kunnolla yhtäkään.
               Avantgarden on nimensä mukaisesti oltava edellä käy-  Muistan eräillä musiikkioppilaitosväen päivillä tiedustel-
            vää ja uusia uria aukovaa, mutta pitäisikö sen olla myös   leeni, mitä on se ”monimuotoinen musiikinopetus”, josta
            taiteenalaansa ja kokijaansa kehittävää? Sitä mielestäni on   täällä ihastellen puhutaan. Kukaan ei vastannut minulle.
            John Cagen kirjaimellisesti ainutkertainen 4′ 33″  (1952)   Vastaan siis itse. Se on populaarimusiikkiin kellahtanutta
            viedessään meidät 273 sekunnin ajaksi musiikin alkuläh-  tyylillistä yksimuotoisuutta. Olen tätä mieltä niin kauan,
            teelle, hiljaisuuteen, rannattoman olemattomuuden äärelle.  kunnes pääsen seuraamaan avantgardistista monimuotoi-
                                                                 sen musiikinopetuksen näytetuntia tai kuulen monimuo-
            TIUKKAPIPOISUUDEN SIJASTA elämme nyt pluralis-       toisuudellaan häikäisevän sävellyksen. Sitä ennen toivon
            min hybriksen aikaa. Se on havaittavissa mm. kielenkäytön   käsiteliturgiaa laulavien käyvän omat jaakobinpaininsa
            tautologioissa: monimuotoisuus, monikulttuurisuus, moni-  merkityssisältöjen kanssa. Ehkä  uusi mediaseksikäs käsite
            arvoisuus, moniosaajuus, monitaiteisuus, monitieteisyys …   tuleekin sen jälkeen olemaan päärynänmuotoinen musii-
            Etuliite ”moni” lunastaa käyttäjänsä nykynormien mukai-  kinopetus. ■



            56     RONDO    5|2025
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61