Page 61 - RONDO_05
P. 61

A Highland Song yhdistelee sokkelonratkontaa, tasohyppelyä ja rytmipeliä.
                                                                     Samalla se on syväsukellus skottilaiseen maisemaan ja identiteettiin:
                                                                     skottilaista kansanmusiikkia eletään läpi omilla virtuaalijaloilla.
                             Älä ammu vaan laula
                Musiikki voi näytellä pelissä keskeistä roolia merkitysten
                rakentamisessa. Tämä ilmenee erityisen hyvin klassikko-  tä. Koska Journey on varsin lineaarinen, musiikki on voitu
                maineen saavuttaneessa indie-julkaisussa Journey (thatga-  kytkeä tarkasti tiettyihin tiloihin ja tapahtumiin. Wintory
                mecompany, 2012). Se on kuin sinfonia, jonka sisällä pystyy   käyttää monipuolisesti lyömäsoittimia, sordinoituja vaskia
                kulkemaan. Pelisäveltäjänä meritoituneen mutta myös kon-  ja jousistoa luodakseen jokaiselle matkan vaiheelle oman-
                serttiteoksia säveltäneen Austin Wintoryn musiikki muo-  laisensa merkityksen. Sanattomuudessa ne vahvistuvat en-
                dostaa täysimittaisen teoskokonaisuuden, jonka esittävät   tisestään. Myös käytännöllisempi äänisuunnittelu, kuten
                Skopjen radio-orkesteri solisteinaan sellisti Tina Guo ja   lentoenergian signaaliääni, on poimittu orkesterin soin-
                huilisti Amy Tatum.                                  timaailmasta.
                  Samorost 3:n tavoin Journeysta huokuu Aasian uskontojen   Loppu on kuin jonkin  Mahler-sinfonian  finaali  pe-
                vaikutus, ja A Highland Songin tapaan siinä tehdään mer-  limuodossa: rajun jousimyrskyn jälkeen seuraa täysi hil-
                kityksellistä  matkaa, suoranaista  pyhiinvaellusta  aavikon   jaisuus ja lopulta teeman kirkastuminen, kun se pääsee
                halki lumihuippuiselle vuorelle. Bassohuilu, serpentti-pu-  nousemaan vuoren huipulle täydessä  loistossaan. Mu-
                hallin ja harppu asemoivat ympäristön ensin hienovarai-  siikin täyttymys saa  kehollisen vastineensa vihdoinkin
                sesti Lähi-itään, kunnes temppelikellojen kumahdellessa   helpoksi muuttuneessa lentämisessä. Pelaajan kadotes-
                maisema alkaa lipua Itä-Aasiaan.                     sa valoon – parhaassa tapauksessa yhdessä toisen kans-
                  Journey on Samorostin tavoin sanaton, ja sen maailmaa   sa – hiljaisuudessa lipuu enää soolosello. Myös epilogi on
                avataan tyyliteltyjen seinämosaiikkien avulla. Henkistä ke-  tärkeä: lopputekstien aikana matkan vaiheet käydään lä-
                hitystä edustavan lentotaidon karttuminen on pelkistetyn   pi lopusta alkuun, ja pääteeman sävelillä kuullaan mie-
                Journeyn keskeisin pelillinen ominaisuus. Lentäminen puo-  telmiä muinaiskreikaksi, latinaksi ja japaniksi  Lisbeth
                lestaan edellyttää yhteyden saamista ympäristöön, mikä   Scottin laulamana.
                tehdään laulamalla: näppäin, jolla tyypillisesti ammuttai-  Wintoryn Journey-musiikkia on luonnollisesti esitetty pal-
                siin, on Journeyssa tarkoitettu helähtävällä äänellä sirkut-  jon konserteissa, ja kokonaisuus sopisi minkä tahansa sin-
                tamiseen. Laulu kerää ympäristöstä energiaa ja herättää   foniaorkesterin ohjelmistoon (katkelmia  Journeysta on
                henkiin ystävällisiä olentoja.                       suomalaisissa pelimusiikkikonserteissa esitettykin). Vuonna
                  Matkaseurakseen saattaa myös saada sattumanvaraises-  2022 Wintory muokkasi pelin 10-vuotisjuhlavuoden kun-
                ti arvotun toisen pelaajan. Pelinsisäistä chat-mahdollisuut-  niaksi musiikista uuden version otsikolla Traveler – A Journey
                ta ei ole, vaan ainoa tapa kommunikoida on sirkuttaminen   Symphony ja levytti sen Lontoon sinfoniaorkesterin kanssa.
                sekä fyysinen läheisyys, joka kohentaa kummankin lentoky-  Journey-sinfonia on itsenäinen ja vaikuttava sävellys,
                kyä. Journeyn parissa olen kokenut äärettömän koskettavia   mutta  sen todelliset merkitykset syntyvät pelatessa, tai
                hetkiä täysin tuntemattomien ihmisten kanssa vastatuuleen   katsoessa toisten pelaavan; Journeya onkin toteutettu kon-
                tarpoessa ja vaarallisia lohikäärmeitä pakoillen.    serteissa siten, että sitä myös pelataan valkokankaalla re-
                                                                     aaliaikaisesti. Lopun huikaisevuus syntyy siitä, että on
                            Pelimuotoinen sinfonia                   joutunut virtuaalisella pelikehollaan käymään läpi pitkän
                Austin Wintoryn soundtrack ei ainoastaan säestä tätä mat-  matkan vaiheet, kokemaan pääteeman muuntumat ruu-
                kaa vaan ruumiillistaa sen aiheita. Se on sinfoninen vari-  miillaan ja ikään kuin ratsastamaan teeman mukana yhä
                aatiosarja, jossa matkaamista kuvaava pääteema kokee   ylemmäs. Vasta silloin lopun valaistuminen todella tun-
                muodonmuutoksia, levenee, vääristyy ja etsii täyttymys-  tuu myös musiikissa täydellisenä vapautumisena. ■



                                                                                                        RONDO    5|2025  61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66