Suomalaisella musiikkiperinteellä ja taidemusiikilla on edessään huolestuttavat ajat, mikäli se on peruskoulujen luokanopetuksesta kiinni. Tuore väitöstutkimus osoittaa, että näiden alojen tuntemus on opettajaksi opiskelevilla heikkoa. Suomalaisen kulttuuriperinteen vaikutteet siirtyvät jo koulujen perusopetuksessa usein taideaineiden välityksellä. Tällä hetkellä tuleva luokanopettaja rakentaa oman kulttuuri-identiteettinsä kuitenkin moninaisista aineksista, sillä ”kansallisuus” sen alkuperäisessä merkityksessä näyttäytyy monelle opiskelijalle epävakaana käsitteenä. Tämä seikka ilmenee musiikkikasvatuksen väitöskirjassa Pätevä musiikin opettamiseen? (2019), johon haastateltiin lähes 400 luokanopettajaksi opiskelevaa viidestä eri koulutusyksiköstä (Helsinki, […]