Monteverdiin perehtynyt barokkiharpisti Andrew Lawrence-King muistuttaa, että monet barokkioopperaan liitetyt mielikuvat ovat romanttisesta oopperakäsityksestä kumpuavia harhoja. 1600-luvun alku on nimetty oopperan syntyajankohdaksi, mutta tuolloin eläneet säveltäjät eivät ajatelleet kätilöivänsä ooppera-nimistä musiikinlajia. He kehittelivät uudenlaista musiikkia ja tekivät kokeiluja näyttämötaiteella tietämättä, minkälaiseksi ooppera lopulta vakiintuisi, painottaa 1600-luvun musiikin asiantuntija, barokkiharpisti ja yhtyeenjohtaja Andrew Lawrence-King. Uuden näyttämömusiikin kokeellisuus huokuu esiin Claudio Monteverdin tuotannosta: hän kutsui L’Orfeotaan (1607) musiikkitarinaksi (favola in musica), rakensi seitsemännestä madrigaalikirjastaan […]