Ammattikorkeakouluissa koulutetaan musiikkipedagogeja muuttuvaan ja monipuolistuvaan työelämään. Aiemmin musiikkipedagogikoulutuksissa pääpaino on ollut perinteisen musiikkikoulun ja oppilaitoksen opetussisällön opettamisen hallinnassa eli lahjakkaiden ja valintakokeiden kautta musiikkiharrastuksen piiriin tulleiden opettamisessa. Yksilöllistetyn ja inklusiivisen opetuksen myötä on erilaisille oppijoille avautunut mahdollisuus hakeutua musiikkioppilaitoksiin, ja avoimet linjat mahdollistavat opiskelun yhä laajemmalle joukolle. Samalla musiikkioppilaitoksien hakijamäärissä on tapahtunut muutoksia ikäluokkien pienentymisen ja muiden harrastusmahdollisuuksien laajentumisen myötä. Ammattikorkeakoulut ovat reagoineet muutostarpeeseen ja kehittäneet osaamisperustaisia opetussuunnitelmiaan sekä laajentaneet koulutustarjontaansa mm. korkeakoulujen välisissä […]