Mediasakset Mediasakset Rondo Musiikki ei tunne rajoja

Musiikki ei tunne rajoja

 

 

Musiikin tulee olla saatavissa ja liikuteltavissa yli rajojen. Jo se seikka edellyttää monia käytännöllisiä toimenpiteitä: tarvitaan äänilevyjä, nuotteja, informaatiota. Musiikki voi toteuttaa yleismaailmallista rooliaan vain sillä edellytyksellä, että luodaan kansainvälisiä kontakteja, joiden takana ovat toimivat yksilöt ja instituutiot (—) Musiikkielämämme on vaarassa koteloitua ja jäykistyä kohtalokkaalla tavalla, ellemme ota osaa siihen valtavaan muuntumisprosessiin, joka on kaikkialla käynnissä. Kansainvälinen – siis myös pohjoismainen – yhteistoiminta on musiikkikulttuurin kehityksen elinehto. Myös Suomessa.

Pääkirjoitus, Rondo 3/1967

 

On syytä huomauttaa eräästä käytännöllisestä seikasta kuunneltaessa musiikkia äänentoistolaitteiden välityksellä: laitteiden tulee olla hyvät. Tutkimus on osoittanut, että lapset reagoivat erittäin herkästi äänen laatuun, he saattavat nauttia pelkistä äänistä, vaikkapa musiikissa ei juuri mitään muuta olisikaan.

Olavi Pesonen Rondossa 3/1967

 

Sana POP ei ilmaise sisältöä tai laatua. Se voi olla ala-arvoista mutta saattaa myös sisältää tosi kaunista musiikkia, runollisuutta ja rohkeita rytmejä. Yksinkertaisen, lapsellisen ja tunteellisen ero rahvaanomaiseen on usein hiuksenhieno. Määritelmät ja etiketit eivät tässä ole oleellisia. Musiikinopettajan tehtävänä on ohjata oppilaansa ennakkoluulottomaan suhteeseen kaikkeen musiikkiin, joka voi synnyttää rikkautta ja elämyksiä.

Ejnar Kampp Rondossa 3/1967

 

Me olemme musiikkikansaa ja olemme tottuneet nauttimaan rukiisen annoksemme lujassa, saksalaishenkisessä kurissa. Meillä on täsmälleen sellaiset konsertit kuin mitä ansaitsemmekin. Mutta rivit tulevat harvenemaan – ja ovat jo tehneetkin sen. Nuoriso rapsuttelee apaattisena sävelradiotaan, eikä sitä oikeastaan voi syyttää mistään, koska sillä on ikävä taipumus kysäistä ”onko sulla sitten jotain parempaa tilalle?”, ja sisäinen ääni vihjaisee, että on parempi olla puhumatta alkusoitosta, konsertosta ja sinfoniasta.

Paavo Helistö Rondossa 3/1967

 

Kokemus on osoittanut, että [koulujen opetuksessa] on välttämätöntä rajoittaa aiheen käsittely aikakauden oleellisimpiin, taiteen ja musiikin suurimpiin nimiin, siis suorittaa tietty yksinkertaistaminen.

Kai Otto Andersen Rondossa 3/1967

EI KOMMENTTEJA

Exit mobile version