UUTISET Suomessa soi Uuden sukupolven ooppera syntyy yhdessä

Uuden sukupolven ooppera syntyy yhdessä

Jaakausi 3_crop
Start-up Oopperan taiteellinen johtaja, pianisti Jenna Ristilä haluaa kyseenalaistaa oopperan tekemisen tapoja. Kuvassa myös ohjaaja Eljas Liinamaa ja sopraano Milla Mäkinen

Jääkausi-kamariooppera syntyi alusta alkaen kollektiivisen prosessin tuloksena. Start-up Opera -ryhmä haluaa tehdä oopperaa kakille, ilman ennakkokäsityksiä.

 

Talouselämä uskoo start up -yrityksiin, entä musiikkielämä? Uudenlaista suhdetta musiikin tuotantorakenteisiin edustaa tuore Start-up Opera -ryhmä, kuuden nuoren musiikin ja teatterin ammattilaisen joukko, jonka yhdessä luoma ooppera Jääkausi kantaesitetään 1.3.

Jääkauden alkuituna oli halu tehdä omannäköistä ja korkeatasoista taidetta porukalla, omilla ehdoilla. Ooppera oli aluksi pelkkä heitto pianisti Jenna Ristilän ja tämän säveltäjäystävän Itzam Zapatan keskustelussa.

”Sitten innostuimme, että voisimme todella tehdä oopperan alusta asti itse. Keräsimme ystäviä työryhmäksi ja aloitimme. Kaikki on tehty työryhmän sisällä, ja kaikki jäsenet ovat olleet mukana jokaisessa vaiheessa”, Jenna Ristilä kertoo. Ristilän ja Zapatan lisäksi ryhmään kuuluvat sopraanot Milla Mäkinen ja Anna-Maija Perttunen, libretistinä toimiva dramaturgi Juho Gröndahl sekä ohjaaja Eljas Liinamaa.

Jääkausi-opperassa on kaksi laulajaa ja kolme roolia: Ihminen, Tuttu ja Kulkija. Sopraanot Anna-Maija Perttunen ja Milla Mäkinen harjoittelevat.

Ooppera syntyi kollektiivisuuden ehdoilla. Vasta kun työryhmä oli kasassa, alkoi oopperan ideointi yhdessä pallotellen ja improvisoiden. Ristilän mukaan tämä on tehnyt prosessista läpinäkyvämmän sekä rikkonut libretistin ja säveltäjän työn tyypillisen yksinäisyyden. Teoksen syntyä on alusta asti kirjattu Start-up Operan blogiin vailla kulisseja, arkisista sattumuksista syvällisiin keskusteluihin.

Jääkaudessa kaksi ihmistä kohtaa määrittelemättömässä, oudossa tulevaisuudessa. Toisen kohtaaminen nousi jo alussa hallitsevaksi teemaksi.

”Halusimme ottaa jollain tavalla kantaa vierauden pelkoon, joka on nyt kaikkialla aistittavissa. Toivomme, että ooppera voisi osallistua tähän keskusteluun. Meidän säveltäjämmekin on maahanumuttaja – meksikolainen, joka säveltää suomeksi!” Ristilä muistuttaa.

Oopperan tarina on abstrakti, mutta kertoo inhimillisen kanssakäymisen perusasioista. Ensimmäisen sopraanon roolihahmona on Ihminen, toinen esittää Tuttua ja Kulkijaa. Hahmojen sukupuolta ei ole määritelty.

”Tapahtumat voi nähdä ystävyys- tai parisuhteena, mutta myös yhteiskunnallisella tasolla. Meitä kiinnosti, miten ihmiset toimivat toisiaan kohtaan.”

Suomessa syntyy uusia kamarioopperoita tämän tästä. Harva jää elämään. Start Up Opera halusi reagoida tähän ristiriitaan.

”Halusimme tehdä mittakaavaltaan ja tekniseltä tasoltaan lähestyttävän teoksen, jota voisi viedä erilaisiin paikkoihin”, Ristilä painottaa. Kynnys on haluttu pitää matalana sekä uusille esittäjille että kuulijoille: kohdeyleisönä ovat ihmiset, jotka eivät yleensä käy oopperassa. Kesto on vajaa tunti, kielenä on suomi, laulajia on kaksi, monimutkaisia lavasteita ei ole.

”Tarkoitus on, että ensiesitys olisi showcase, josta ooppera voi jatkaa elämäänsä, kiertää eri puolilla ja tutustuttaa ihmisiä oopperaan”, Ristilä toivoo.

Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta pianistiksi valmistunut ja nyt korrepetiittoriksi opiskeleva Ristilä toimii ryhmän vastuuhenkilönä sekä teoksen harjoituttajana. Hän on myös yksi oopperan instrumentaaliyhtyeen viidestä soittajasta. Vaikka Jääkausi on nykymusiikkia, Zapatan tyyli on värikäs.

”Sävelmaailma muokkautuu koko ajan tapahtumien mukaan. Välillä musiikki on modernimpaa, joskus tulee kauniita jazzahtavia sointuja, svengaava duetto tai vinksahtanut kabareekohtaus”, Ristilä kuvailee.

Ratkaiseva osa toisenlaisen oopperan tekemisessä on ollut libretisti Gröndahlilla ja ohjaaja Liinamaalla, joiden tausta on teatterimaailmassa.

”He katsovat oopperaa toisenlaisten silmälasien läpi. Ooppera on laulunäytelmä, joka voidaan tehdä monella tapaa, myös ilman suuria rahoja”, Ristilä uskoo.

Jenna Ristilän mukaan on ollut elämyksellistä nähdä teoksen kehittyvän matkan varrella.

”Kun kaikki ovat olleet mukana libreton ensimmäisestä sanasta alkaen, meillä on teokseen hyvin tiivis suhde. Sävellys käänsi libreton herättämät alkuperäiset mielikuvat päälaelleen, ja nyt ohjaus on taas tuonut aivan uusia puolia mukaan. On upea nähdä, miten teos kasvaa, syvenee ja elää”, Ristilä sanoo.

Auli Särkiö

Jääkausi-ooppera 1.3. klo 19 Musiikkitalon Camerata-salissa

EI KOMMENTTEJA

Exit mobile version