Musiikki kuuluu oleellisena kiinalaiseen uuteen vuoteen eli kevätfestivaaliin, ja nyt tätä perinnettä on mahdollisuus kuulla myös Suomessa. Kahden kiinalaisen orkesterin uuden vuoden konsertit pidetään Tampere-talossa 27.1. ja Musiikkitalossa 28.1.
Eesti Kontsert on saanut uutta tuulta purjeisiinsa yhteistyöllä kiinalaisten tahojen kanssa, ja se on tuonut myös Shaanxin radion kiinalaisen orkesterin ja Zhejiangin perinteisen orkesterin uuden vuoden konsertit Baltian maihin ja Suomeen.
”Konsertin erityispiirre on se, että siinä yhdistellään kahta erilaista traditiota. Toinen tulee etelästä, toinen pohjoisesta. Näin pyrimme antamaan kuvan sekä kiinalaisen perinteisen musiikin että ihmisten ajattelutavan moninaisuudesta”, kertoo tuottaja Ju-Hae Kim.
Shaanxin radion kiinalainen orkesteri on perustettu 1950. Sen ohjelmistoon on vaikuttanut paljon Shaanxin alueen perinteinen musiikki, joka on melodisesti avointa, selväpiirteistä ja uhkeaa. Sen erityispiirteenä ovat runsaat rumpusoolot.
Helsingissä pari vuotta sitten vieraillut Hongkongin kiinalainen orkesteri on tunnettu innovatiivisesta tavastaan kehitellä uusia soittimia ja tilata kokoonpanolle uutta musiikkia. Itä ja länsi muodostavat näin värikkäästi sekoittuvan hybridin.
Shaanxin orkesteri ei ole mennyt näin pitkälle vaan on tyytynyt hieman modernisoimaan perinteisiä soittimia niin, että niiden ääni kantaa paremmin ja että ne muodostavat yhdessä soivia pintoja länsimaisen orkesterin soitinperheiden tapaan.
Zhejiangin perinteinen orkesteri taas koostuu melodisista ja pehmeä-äänisistä soittimista kuten bambuhuilu, zheng, erhu, pipa ja ruan. Se painottaa ohjelmistossaan ja soittotyylissään eteläistä Yangzi-tyyliä. Soittimisto on pidetty perinteisenä, mutta sitä on pyritty parantamaan uusilla materiaaleilla.
”Kiinalaisen uudenvuoden musiikilliset viettotavat eroavat toisistaan paljon. Esimerkiksi pohjoisessa tanssitaan yange-tanssia ja etelässä leijonatanssia. Länsimaisten uuden vuoden konserttien tapaan ohjelmistossa on tällöin populaareja kappaleita. Yhdessäolo on tärkeintä, mutta se ei sulje pois musiikillista laatua.”
Harri Kuusisaari