Giacomo Meyerbeerin maine kannattaa palauttaa, sillä hänen oopperoissaan on musiikillista rikkautta ja ajankohtaista draamaa. Mutta mitä tehdä niiden visuaalisille spektaakkeleille ja baleteille? Siihen ei Berliinin uudessa Hugenot-produktiossa löydetty vastausta. Grand opéra oli 1800-luvun Pariisissa paitsi massojen viihdykettä, myös polttavaa politiikkaa. Lajin kaksi menestyksekkäintä teosta, Jacques Fromental Halévyn Juutalaisnainen (kts. arvio Münchenin tuotannosta Rondo 9/2016) ja Giacomo Meyerbeerin Hugenotit käsittelevät molemmat uskontokuntien välistä vihanpitoa. Jälkimmäinen huipentuu Pärttylinyön verilöylyyn, jossa katoliset tappoivat vuonna 1571 yli […]
Kirjaudu
Tervetuloa! Kirjaudu käyttäjätilillesi
Uhohtuiko salasanasi? Klikkaa tästä
Luo tunnus
Tietosuojaseloste
Luo tunnus
Tervetuloa! rekisteröi tili
Salasana lähetetään sinulla sähköpostitse.
Tietosuojaseloste
Salasanan palautus
Palauta salasanasi
Salasana lähetetään sinulla sähköpostitse.