maanantai toukokuu 20. 2024

kolumnit

uusimmat kolumnit

Ajatella meidän täytyy

  Tein jokin aika sitten kuvataiteilija Heta Kuchkan kanssa teoksen, jossa defunensemblen muusikot veivät heidän lempipaikkoihinsa: aarniometsään, avomerelle, huvipuistoon, kalliolaiseen kuppilaan ja lapsuuden kukkulalle. Muusikoilla toistui maisemissaan yksi tunne: he kokivat olevansa siellä vapaita. Vapauden tunne perustuu ihmisen kokemukseen onnellisuudesta ja hyvinvoinnista. Suomi on seitsemättä kertaa peräkkäin maailman onnellisin maa. Silti puoli miljoonaa suomalaista syö masennuslääkkeitä. WHO:n mukaan yksi nykypäivän...

Rajalla rajattomuuteen

  Tarkoitukseni oli kirjoittaa aivan muusta. Nyt kirjoitan kuolemasta. Ihmisen kuolema on tässä ehtoopuolen iässä ja synkässä maailmantilanteessa usein läsnä. Media kylvää osaltaan kuoleman viestiä kyllästäen siitä itselleen toimeentuloa, ja keskustelut ystävien kanssa luisuvat helposti ikäviin asioihin, vaikka yritetään toki olla positiivisia.  Kuolema on universaali, monitahoinen käsite, joka herättää syviä tunteita, pelkoa, uteliaisuutta ja mystisiä olettamuksia. Tosiasia on, että ihmiset kuolevat, kukaan...

Luova luokka

  1. Kun jousikvartetti ilmoittaa juhlivansa 50-vuotista uraansa ja vieläpä väittää edelleen olevansa huippu omalla alallaan, nimittäin uusimman musiikin tulkitsijana, herää tietysti epäilys, että osaisivatkohan hiukan nuoremmat kollegat hoitaa homman paremmin? Huoli on turha. Arditti-kvartetin perustaja ja voimanpesä Irvine Arditti on kaiken lisäksi 21 vuotta perustamaansa kvartettia vanhempi, mutta klisee iästä vain numerona vahvistuu. Entinen energia ja intohimo on tallella, riskinotto...

Bernstein ja yleisötyö

  Tänä vuonna on sata vuotta siitä, kun New Yorkin filharmonikot ja Ernest Schelling tekivät ensimmäiset lastenkonserttinsa Manhattanilla. Nuori kapellimestarinalku Leonard Bernstein oli myös kiinnostunut kyseisestä vastuusta, mutta valtuudet tehdä lastenkonsertteja hän sai vasta, kun tuli valituksi ensimmäisenä amerikkalaisena orkesterin pääkapellimestariksi 1958. Älykkäänä miehenä hän kuitenkin vaati, että kaikki konsertit televisioitaisiin. Bernsteinin 53 konserttia, jotka lähetettiin lähes 40 maassa, olivat historiallinen...

Missä viipyy Saariaho-sali?

Viimeisen vuoden aikana julkisessa keskustelussa on toistuvasti ehdotettu Helsingin Musiikkitalon konserttisalin nimeämistä Saariaho-saliksi kesäkuussa 2023 menehtyneen säveltäjä Kaija Saariahon kunniaksi. Hanketta kannattaneet jättivät asiasta viime kesänä kirjallisen ehdotuksen Musiikkitalon kolmelle pääkäyttäjälle – Radion sinfoniaorkesterille (Yleisradio), Helsingin kaupunginorkesterille (Helsingin kaupunki) sekä Sibelius-Akatemialle. Ehdotus on nyt muhinut päättävissä elimissä kolme vuodenaikaa, alkaisi pikku hiljaa olla vastauksen aika. Missä mennään? Konserttisalin kaltaisen puolijulkisen...

Kateus korventaa

Kun entinen pääministerimme Sanna Marin näyttäytyy kansainvälisissä yhteyksissä maailmankuulujen julkkisten seurassa ja saa punaisilla matoilla osakseen ihailua, on suomalainen harmissaan ja kateellinen – ehkä myös mustasukkainen. Miten Sannalla on varaa siihen ja tuohon asuun ja käsilaukkuun, paljonko hänen tulonsa ovat nykyään, kuinka hän pystyi lahjoittamaan Jutta Urpilaisen vaalikassaan hyvätuloisen suomalaisen vuosiansion verran rahaa tuosta vain. Sanna on hylännyt meidät. Kansa...

Musiikkiopistoissa alkoi säveltämisen teemavuosi

  Utopiassani joka musiikkiopistossa ja peruskoulussa on säveltäjäkummi, joka vierailee oppilaitoksissa kertomassa itsestään ja musiikistaan. Jokainen oppilas tuntee lähialueensa säveltäjän nimeltä, on kuullut hänen musiikkiaan, ehkä soittanutkin sitä ja tutustunut säveltäjään luennolla tai sävellyspajassa. Visioni tuntui joitakin vuosia sitten epärealistiselta. Nyt, hyvän yhteistyön ja uudelleen muotoutuvien taidekasvatuksen toimintatapojen myötä, sillä on mahdollisuuksia toteutua. 2010-luvun alussa olin mukana Riitta Tikkasen Suomeen lanseeraamassa Kuule,...

Turhia sanoja?

Säveltäjän ammatin turhauttaviin puoliin kuuluu pysyvä vaatimus pystyä kuvaamaan sanallisesti omia tekeleitään. Pitää kirjoittaa teos- ja henkilöesittelyjä konserttien käsiohjelmiin ja nettialustoille, runoilla itsestään ja musiikistaan apurahahakemuksiin sekä puhua eri medioissa, luentotilaisuuksissa ja muissa julkisissa yhteyksissä. Tällöin joutuu kohtaamaan musiikin perusongelman: kuinka kuvata sanoin ilmiöitä, jotka lähtökohtaisesti ovat vain heikosti tai eivät lainkaan verbalisoitavissa? Musiikki ei ole sanataidetta, vaan aikaan...

Jäitä hattuun, boomeri

Istun jälleen valtameren takana ja kuuntelen keskustelua sukupolvien dialogista – ja sen puutteesta. Amerikkalainen, taidehallintoa opiskeleva sukupolvi z:n edustaja (eli 2000-luvun taitteessa syntynyt zoomeri) yrittää kertoa minulle (ja muille salissa istuville boomerille eli 1960-luvulla syntyneille) sukupolvien perustavanlaisesta erosta suhteessa yhteiskuntaan, taiteeseen, työntekoon, oikeastaan kaikkeen. Tällaiset pohdinnat ovat tietysti yleistyksiä ja stereotypioita. Mutta silti: z-jengi on kasvanut internetissä ja sosiaalisessa mediassa....

Kuuntelukasvatusta kouluihin säveltämällä

”Minulle tuli siis tällainen hullu ajatus, että me teemme itse sitä modernia musiikkia. Ja kerran vaan aloitin: Kuulkaas! Nyt kun on syksy, kaikki muistavat, että miltä tuntuu, kun sataa.” Sitaatti ei ole peräisin viime vuosien lasten ja nuorten sävellysprojektista, vaan kyseessä on musiikkikasvatuksen avantgardistina pidetyn Liisa Tenkun (1918–2017) kuvaus neljäsluokkalaisten musiikkitunnilta vuodelta 1963. Tenkku kehitti kollegansa Ellen Urhon (1920–2018) kanssa...

KOLUMNISTIT

Johan Tallgren
14 VIESTIT0 KOMMENTIT
Juri Reinvere
12 VIESTIT0 KOMMENTIT
Kai Amberla
45 VIESTIT0 KOMMENTIT
Kimmo Hakola
34 VIESTIT0 KOMMENTIT
Lotta Wennakoski
16 VIESTIT0 KOMMENTIT
Minna Leinonen
16 VIESTIT0 KOMMENTIT
Mioko Yokoyama
1 VIESTIT0 KOMMENTIT
Olli Virtaperko
46 VIESTIT0 KOMMENTIT
Susanna Valimaki
21 VIESTIT0 KOMMENTIT