Kun entinen pääministerimme Sanna Marin näyttäytyy kansainvälisissä yhteyksissä maailmankuulujen julkkisten seurassa ja saa punaisilla matoilla osakseen ihailua, on suomalainen harmissaan ja kateellinen – ehkä myös mustasukkainen. Miten Sannalla on varaa siihen ja tuohon asuun ja käsilaukkuun, paljonko hänen tulonsa ovat nykyään, kuinka hän pystyi lahjoittamaan Jutta Urpilaisen vaalikassaan hyvätuloisen suomalaisen vuosiansion verran rahaa tuosta vain.
Sanna on hylännyt meidät. Kansa...
Utopiassani joka musiikkiopistossa ja peruskoulussa on säveltäjäkummi, joka vierailee oppilaitoksissa kertomassa itsestään ja musiikistaan. Jokainen oppilas tuntee lähialueensa säveltäjän nimeltä, on kuullut hänen musiikkiaan, ehkä soittanutkin sitä ja tutustunut säveltäjään luennolla tai sävellyspajassa. Visioni tuntui joitakin vuosia sitten epärealistiselta. Nyt, hyvän yhteistyön ja uudelleen muotoutuvien taidekasvatuksen toimintatapojen myötä, sillä on mahdollisuuksia toteutua.
2010-luvun alussa olin mukana Riitta Tikkasen Suomeen lanseeraamassa Kuule,...
Säveltäjän ammatin turhauttaviin puoliin kuuluu pysyvä vaatimus pystyä kuvaamaan sanallisesti omia tekeleitään. Pitää kirjoittaa teos- ja henkilöesittelyjä konserttien käsiohjelmiin ja nettialustoille, runoilla itsestään ja musiikistaan apurahahakemuksiin sekä puhua eri medioissa, luentotilaisuuksissa ja muissa julkisissa yhteyksissä. Tällöin joutuu kohtaamaan musiikin perusongelman: kuinka kuvata sanoin ilmiöitä, jotka lähtökohtaisesti ovat vain heikosti tai eivät lainkaan verbalisoitavissa? Musiikki ei ole sanataidetta, vaan aikaan...
Istun jälleen valtameren takana ja kuuntelen keskustelua sukupolvien dialogista – ja sen puutteesta. Amerikkalainen, taidehallintoa opiskeleva sukupolvi z:n edustaja (eli 2000-luvun taitteessa syntynyt zoomeri) yrittää kertoa minulle (ja muille salissa istuville boomerille eli 1960-luvulla syntyneille) sukupolvien perustavanlaisesta erosta suhteessa yhteiskuntaan, taiteeseen, työntekoon, oikeastaan kaikkeen.
Tällaiset pohdinnat ovat tietysti yleistyksiä ja stereotypioita. Mutta silti: z-jengi on kasvanut internetissä ja sosiaalisessa mediassa....
”Minulle tuli siis tällainen hullu ajatus, että me teemme itse sitä modernia musiikkia. Ja kerran vaan aloitin: Kuulkaas! Nyt kun on syksy, kaikki muistavat, että miltä tuntuu, kun sataa.”
Sitaatti ei ole peräisin viime vuosien lasten ja nuorten sävellysprojektista, vaan kyseessä on musiikkikasvatuksen avantgardistina pidetyn Liisa Tenkun (1918–2017) kuvaus neljäsluokkalaisten musiikkitunnilta vuodelta 1963. Tenkku kehitti kollegansa Ellen Urhon (1920–2018) kanssa...
Sotainen vuosi 2023 ja yltäkylläinen kulutusjoulu ovat takanapäin. Ajan paradoksi: kun nykysotien kärsimys tulee lähelle, on onnekkaiden osa jatkaa häpeillen onnellista elämää. Näitä iloisia, menestyviä ihmisiä on maailmassa paljon. Sodista syyttömästi kärsiviä on myös paljon. Me onnekkaat maksamme rahalla kärsimyksen pois silmistämme, mutta kärsiville raha ei tuo elämää takaisin, ei korvaa menetettyjä kehonosia, ei menetettyä kotia ja ammattia.
Miljoonien ihmisten...
Identiteetti on ollut viime vuosikymmenenä kestopuheenaihe. Useat maineikkaat ajattelijat kuten Francis Fukuyama ja Amin Malouf ovat kirjoittaneet kirjoja aiheesta. Digitaalinen vallankumous on tuonut eteemme moninaisuuden, jossa kaikki näkyy, ja kaikessa on myös tiedostavan paheksunnan ainesta.
Sana nollatoleranssi kiteyttää jotain olennaista hyveitä signaloivasta ajastamme ja sen toimintatavoista. Kohtaamme sanan usein, kun haluamme ilmaista, että emme hyväksy seksuaalista hyväksikäyttöä. Sanalla on kuitenkin...
Taiteiden autonomiaa puolustavassa demokraattisessa yhteiskunnassa taiteilijayhteisöllä on suuri vaikutusvalta omiin asioihinsa ja alan sisäiseen resurssien jakoon. Siksi on ymmärrettävää, että taideyhteisön sisällä vallitsee pysyvä jännite eri estetiikkoja ja ilmaisullisia lähtökohtia suosivien taiteilijoiden välillä. Elintilasta ja rahoituksesta keskenään taistelevien taiteellisten ilmaisusuuntauksien erot eivät koskaan ole olleet puhtaasti esteettisiä tai teknisiä. Niissä on aina ollut mukana säväys yhteiskunnallista ja aatteellista kitkaa.
Taiteilijuuden perustan on kuitenkin perinteisesti nähty ilmenevän ensisijaisesti...
Ensimmäinen matka Kiinaan ja Koreaan pandemian jälkeen, asialistalla lokakuussa pidetyt esittävän taiteen kansainväliset konferenssit. Sekalaisia huomioita:
1. Etelä-Korea on kummajainen tässä osassa mannerta: ainakin melkein aito demokratia, jossa parlamentaarikot ajautuvat toisinaan nyrkkitappeluihin, jossa korruptoitunut presidentti voidaan oikeuden päätöksellä passittaa vankilaan ja jossa kansa voi vaaleissa vaihtaa johtonsa, jos niin haluaa.
Maa on myös häkellyttävän täynnä länsimaalaistyyppisiä sinfoniaorkestereita, festivaaleja ja muita instituutioita,...
Johtajuus on moniulotteinen entiteetti, joka vaikuttaa organisaatioiden toimintaan ja sen työntekijöiden hyvinvointiin. Yksi johtamistapa, joka on aina saanut huomiota, on kovaääninen johtaminen. Alaisilleen huutaminen.
Vihainen johtaminen, jossa johtaja räyhää alaisilleen ja yrittää voimalla saada tahtonsa läpi, voi lyhyellä aikavälillä tuntua tehokkaalta. Jatkuessaan johtamistapa aiheuttaa vahinkoa yhteisölle. Yksi varma seuraus pelolla johtamisesta on organisaation ilmapiirin heikkeneminen. Kun johtaja käyttää huutamista ja...