perjantai lokakuu 4. 2024

kolumnit

uusimmat kolumnit

Aviisin evoluutio diginuuskijaksi

  Kun toimin 1980-luvulla nuorena säveltäjänä sanomalehti Uuden Suomen musiikkikriitikkona, tuli joitakin kertoja pöytäkeskusteluissa puheeksi kriitikon pätevyys. Eräs kollega lainasi Seppo Heikinheimoa, jonka mukaan ollakseen uskottava kriitikon tulee olla oppiarvoltaan tohtori. Kaikista Helsingin Sanomien kriitikoista ja kulttuuritoimittajista ei tullut tohtoreita, meidän porukastamme joistakin, mutta ymmärrän, mitä Heikinheimo tokaisullaan tarkoitti: Taiteesta, esimerkiksi musiikista kirjoittavalla tulee olla muutakin lukutaitoa kuin tekstin ymmärtäminen. Mielipiteen,...

Uuden löytämisen vaikeus ja välttämättömyys

  Säveltäjä John Cage on sanonut, ettei ymmärrä, miksi ihmiset pelkäävät uusia ideoita. Hän sanoi itse pelkäävänsä vanhoja. Uuden löytäminen voi kuitenkin olla nykyaikana haastavaa. Miksi näin on? Löysin vastauksia opettaessani Viitasaarella. Kesäleirin toiminta pohjautui nuorten säveltäjien ja muusikoiden vuorovaikutukselle, ja soittajat olivat koko leirin ajan käytettävissä nuorten musiikillisten ideoiden kokeiluille. Säveltäjän työ mielletään yksinäiseksi, mutta leirin perusajatus oli yhdessä toimiminen ja säveltäjän...

Koukussa elitismiin

  Musiikin historia alkoi muistamisesta ja nuotinnuksesta, jota kautta ohjelmisto löysi erilaisia yhteisöjä. Soittimien ja tilojen kehitys mullistui teollisen vallankumouksen aikakaudella. Äänentoiston myötä konserttisalin akustiikka ei ollut enää ainut ratkaiseva asia. Julkinen tila musiikille tarkoitti, että kaikilla oli mahdollisuus päästä osalliseksi jotain, joka aiemmin oli suljettujen ovien takana. Tänään uudet yleisöt rakentuvat kännyköitten eri applikaatioiden varaan. Ooppera saa usein kuulla olevansa...

Kulttuurin rahoituksen kurjistamisen lyhyt historia

  Suomalaisen taide- ja kulttuuripolitiikan rakenteellisiin heikkouksiin kuuluu rahoituspohjan huteruus. Vaikka Suomessa on merkittäviä taidetta tukevia yksityisiä säätiöitä, lepää taiteiden rahoituspohjan kova ydin kuitenkin valtiollisen tuen varassa. Valtion tasolla kulttuurin tukipäätökset toteutetaan poliittisen prosessin kautta, joka on nimensä mukaisesti altis politikoinnille. Tämän mielessä pitäen valtion kulttuuripolitiikan rahoitukselliset peruspilarit on vuosikymmenten saatossa pyritty sementoimaan rakenteisiin, jotka ovat välittömien poliittisten keikausten ulottumattomissa. Esimerkkeinä...

Kuultu mutta ei kuunneltu

  1 Piti matkustaa maapallon toiselle puolelle Australian Perthiin oppiakseni, että vielä on kiukkuisia taiteilijoita, jotka uskovat muutoksen mahdollisuuteen ja jotka jaksavat yrittää vaikuttaa politiikkaan – ja ehkä peräti tehdä vallankumouksen, tosin naurussa suin. ”Luova aktivismi” on käsite, johon en juuri ole Euroopassa törmännyt. Käsitteellä tarkoitetaan suurin piirtein samaa kuin vaikkapa Elokapinan vaikuttamisyrityksillä ympäristöpolitiikassa. Luova aktivisti voi olla esimerkiksi kiinnostunut siitä,...

Ajatella meidän täytyy

  Tein jokin aika sitten kuvataiteilija Heta Kuchkan kanssa teoksen, jossa defunensemblen muusikot veivät heidän lempipaikkoihinsa: aarniometsään, avomerelle, huvipuistoon, kalliolaiseen kuppilaan ja lapsuuden kukkulalle. Muusikoilla toistui maisemissaan yksi tunne: he kokivat olevansa siellä vapaita. Vapauden tunne perustuu ihmisen kokemukseen onnellisuudesta ja hyvinvoinnista. Suomi on seitsemättä kertaa peräkkäin maailman onnellisin maa. Silti puoli miljoonaa suomalaista syö masennuslääkkeitä. WHO:n mukaan yksi nykypäivän...

Rajalla rajattomuuteen

  Tarkoitukseni oli kirjoittaa aivan muusta. Nyt kirjoitan kuolemasta. Ihmisen kuolema on tässä ehtoopuolen iässä ja synkässä maailmantilanteessa usein läsnä. Media kylvää osaltaan kuoleman viestiä kyllästäen siitä itselleen toimeentuloa, ja keskustelut ystävien kanssa luisuvat helposti ikäviin asioihin, vaikka yritetään toki olla positiivisia.  Kuolema on universaali, monitahoinen käsite, joka herättää syviä tunteita, pelkoa, uteliaisuutta ja mystisiä olettamuksia. Tosiasia on, että ihmiset kuolevat, kukaan...

Luova luokka

  1. Kun jousikvartetti ilmoittaa juhlivansa 50-vuotista uraansa ja vieläpä väittää edelleen olevansa huippu omalla alallaan, nimittäin uusimman musiikin tulkitsijana, herää tietysti epäilys, että osaisivatkohan hiukan nuoremmat kollegat hoitaa homman paremmin? Huoli on turha. Arditti-kvartetin perustaja ja voimanpesä Irvine Arditti on kaiken lisäksi 21 vuotta perustamaansa kvartettia vanhempi, mutta klisee iästä vain numerona vahvistuu. Entinen energia ja intohimo on tallella, riskinotto...

Bernstein ja yleisötyö

  Tänä vuonna on sata vuotta siitä, kun New Yorkin filharmonikot ja Ernest Schelling tekivät ensimmäiset lastenkonserttinsa Manhattanilla. Nuori kapellimestarinalku Leonard Bernstein oli myös kiinnostunut kyseisestä vastuusta, mutta valtuudet tehdä lastenkonsertteja hän sai vasta, kun tuli valituksi ensimmäisenä amerikkalaisena orkesterin pääkapellimestariksi 1958. Älykkäänä miehenä hän kuitenkin vaati, että kaikki konsertit televisioitaisiin. Bernsteinin 53 konserttia, jotka lähetettiin lähes 40 maassa, olivat historiallinen...

Missä viipyy Saariaho-sali?

Viimeisen vuoden aikana julkisessa keskustelussa on toistuvasti ehdotettu Helsingin Musiikkitalon konserttisalin nimeämistä Saariaho-saliksi kesäkuussa 2023 menehtyneen säveltäjä Kaija Saariahon kunniaksi. Hanketta kannattaneet jättivät asiasta viime kesänä kirjallisen ehdotuksen Musiikkitalon kolmelle pääkäyttäjälle – Radion sinfoniaorkesterille (Yleisradio), Helsingin kaupunginorkesterille (Helsingin kaupunki) sekä Sibelius-Akatemialle. Ehdotus on nyt muhinut päättävissä elimissä kolme vuodenaikaa, alkaisi pikku hiljaa olla vastauksen aika. Missä mennään? Konserttisalin kaltaisen puolijulkisen...

KOLUMNISTIT

Johan Tallgren
15 VIESTIT0 KOMMENTIT
Juri Reinvere
12 VIESTIT0 KOMMENTIT
Kai Amberla
46 VIESTIT0 KOMMENTIT
Kimmo Hakola
35 VIESTIT0 KOMMENTIT
Lotta Wennakoski
16 VIESTIT0 KOMMENTIT
Minna Leinonen
17 VIESTIT0 KOMMENTIT
Mioko Yokoyama
1 VIESTIT0 KOMMENTIT
Olli Virtaperko
47 VIESTIT0 KOMMENTIT
Susanna Valimaki
21 VIESTIT0 KOMMENTIT