keskiviikko marraskuu 29. 2023

kolumnit

uusimmat kolumnit

Jos et ole meidän puolellamme olet meitä vastaan

    Taiteiden autonomiaa puolustavassa demokraattisessa yhteiskunnassa taiteilijayhteisöllä on suuri vaikutusvalta omiin asioihinsa ja alan sisäiseen resurssien jakoon. Siksi on ymmärrettävää, että taideyhteisön sisällä vallitsee pysyvä jännite eri estetiikkoja ja ilmaisullisia lähtökohtia suosivien  taiteilijoiden välillä. Elintilasta ja rahoituksesta keskenään taistelevien taiteellisten ilmaisusuuntauksien erot eivät koskaan ole olleet puhtaasti esteettisiä tai teknisiä. Niissä on aina ollut mukana säväys yhteiskunnallista ja aatteellista kitkaa.  Taiteilijuuden perustan on kuitenkin perinteisesti nähty ilmenevän ensisijaisesti...

Jotain opittavaa 

  Ensimmäinen matka Kiinaan ja Koreaan pandemian jälkeen, asialistalla lokakuussa pidetyt esittävän taiteen kansainväliset konferenssit. Sekalaisia huomioita:  1.  Etelä-Korea on kummajainen tässä osassa mannerta: ainakin melkein aito demokratia, jossa parlamentaarikot ajautuvat toisinaan nyrkkitappeluihin, jossa korruptoitunut presidentti voidaan oikeuden päätöksellä passittaa vankilaan ja jossa kansa voi vaaleissa vaihtaa johtonsa, jos niin haluaa.  Maa on myös häkellyttävän täynnä länsimaalaistyyppisiä sinfoniaorkestereita, festivaaleja ja muita instituutioita,...

Huutamatta paras

  Johtajuus on moniulotteinen entiteetti, joka vaikuttaa organisaatioiden toimintaan ja sen työntekijöiden hyvinvointiin. Yksi johtamistapa, joka on aina saanut huomiota, on kovaääninen johtaminen. Alaisilleen huutaminen. Vihainen johtaminen, jossa johtaja räyhää alaisilleen ja yrittää voimalla saada tahtonsa läpi, voi lyhyellä aikavälillä tuntua tehokkaalta. Jatkuessaan johtamistapa aiheuttaa vahinkoa yhteisölle. Yksi varma seuraus pelolla johtamisesta on organisaation ilmapiirin heikkeneminen. Kun johtaja käyttää huutamista ja...

Tunteista, metsistä ja musiikista

   Viime kesänä Meidän Festivaalilla kantaesitettiin jousikvartettoni, jonka tuottama hiilijalanjälki laskettiin ja hyvitettiin. Laskelmat edellyttivät, että pidin kirjaa työskentelystäni ja kuvasin elinolosuhteitani. Arvelin teoksen hiilijalanjäljen olevan pieni: jos syö pääasiassa kasvisruokaa, kulkee julkisilla ja työhuoneella on uusiutuvaa sähköä, päästöjä syntyy vähän. Musiikki itsessään on aineetonta ja uusiutuvaa pääomaa. Kantaesityksen hiilijalanjäljen suuruus oli arviolta 889,9 kg CO2e hiilidioksidiekvivalenttia, mikä vastaa keskivertosuomalaisen noin kuukauden...

Käsitys laadusta

  Olikohan tässä kesän kohokohta? Aix-en-Provencessa on heinäkuisena alkuiltana 38 astetta lämpöä, mutta Grand Théâtre de Provencen ilmastointi sentään toimii kohtuullisesti. Montussa istuu London Symphony Orchestra, puikkoa heiluttaa Simon Rattle ja lavalla vyöryy Alban Bergin Wozzeck. Esitys on loppuunmyyty, totta kai, niin kuin melkein kaikki festivaalin esitykset. En ole kriitikko enkä osaa kunnolla analysoida esityksiä, mutta luulisin, että Wozzeck on niin...

Surullinen tarina saksofonista

  Belgialainen soitinkeksijä Adolphe Sax esitteli Pariisissa 1844 musiikkiyhteisölle uuden soittimen, bassosaksofonin. Saxin tavoitteena oli luoda vaskien ja puupuhaltimien parhaat ominaisuudet yhdistävä hybridisoitin, joka toisi orkesterin puupuhaltimien bassosointiin kaivattua syvyyttä ja voimaa. Saxin patenttihakemuksen kohteena 1846 oli kahdeksan soittimen muodostama, koko rekisterialueen kattava saksofoniperhe, jonka soittimissa klarinetin yksilehdykkäinen suukappale ja oboen läppäjärjestelmä yhdistettiin vaskisoittimien metalliseen runkomateriaaliin. Saksofoneista tulisi orkesterissa puupuhaltimet vaskiin yhdistävä...

Lähellä niin kaukana

  Taannoin Pariisin lennolla istui vieressäni väsynyt australialaisrouva. Hän oli tulossa miehensä kanssa vuosittaiselle kulttuurimatkalle Eurooppaan. Ensin taidetta ja konsertteja Pariisissa, sitten junalla Lontooseen ja lopulta myös New Yorkiin. Hän pahoitteli sitä, että Aasiassa ja Australiassa ei musiikkitarjonta ole niin korkeatasoista kuin Euroopassa ja Amerikassa. Sanoin, että minulla on erilainen käsitys. Olen ollut Aasiassa sekä Australiassa ja kokenut monia vahvoja ilmiöitä, joita taasen ei...

Kuvitteellisia maailmoja

  Sävellysoppilaani oli esittänyt omaa musiikkiaan yleisölle ja pohti sen saamaa vastaanottoa. Joku kuulijoista oli kokenut hänen uusimpressionistisen sävelkielensä liian modernina, mikä sai oppilaan miettimään, pitäisikö hänen säveltää tyylillä, joka olisi yleisölle tutumpaa ja jota yleisö voisi pitää kauniina. Tämä herätti paljon kysymyksiä. Pohdimme sävellystunnilla, että jos hän säveltäisi esimerkiksi Mozartin, Bachin tai Sibeliuksen tapaan pyrkiäkseen miellyttämään yleisöä, missä olisi...

Rikkaat ja köyhät

  Pandemian jälkeisissä tunnelmissa oikeastaan vain kaksi isoa teemaa saa taidealan ammattilaiset kiihtymään. Mitä digitaalinen siirtymä lopulta tarkoittaa ja mitkä ovat sen vaikutukset eläviin esityksiin? Entä miten lähes kaikissa maissa tapahtuvaan poliittiseen myllerrykseen pitäisi suhtautua? Digimaailman ristiriitaisuus on tullut selväksi kaikissa kokouksissa kansainvälisten kollegoiden kanssa. Karkeasti jaotellen on kaksi koulukuntaa suhteessa ”digiin” ja ”liveen”: rikkaat ja köyhät. Yltäkylläisestä lännestä (ja osin...

Hyväosaisten lasten kivat opintopolut

  Suomen ensimmäinen musiikkiluokka perustettiin Lahteen vuonna 1966. Luokkamuotoisen painotetun opetuksen taustalla vaikutti sosiaalisen oikeudenmukaisuuden eetos. Pyrkimyksenä oli tarjota lahjakkaille yksilöille tasavertainen, ilmainen ja matalan kynnyksen mahdollisuus kehittää kykyjään vanhempien varallisuudesta tai sosiaalisesta taustasta riippumatta. Painotettu opetus vastasi näihin toiveisiin. Musiikkiluokkien määrä kasvoi nopeasti. Yhdistettynä maanlaajuiseen musiikkiopistoverkostoon musiikkiluokat osoittautuivat tehokkaaksi työkaluksi pienen kansakunnan musiikillisten lahjakkuuksien seulomiseen ja heidän osaamisensa kehittämiseen....

KOLUMNISTIT

12 VIESTIT0 KOMMENTIT
12 VIESTIT0 KOMMENTIT
43 VIESTIT0 KOMMENTIT
31 VIESTIT0 KOMMENTIT
16 VIESTIT0 KOMMENTIT
13 VIESTIT0 KOMMENTIT
1 VIESTIT0 KOMMENTIT
44 VIESTIT0 KOMMENTIT
21 VIESTIT0 KOMMENTIT