maanantai kesäkuu 5. 2023

UUSIMMAT CD-ARVIOT

Joseph Labor

Joseph Labor (1842–1924) kuului keisarillisena hoviurkurina Itävallan musiikkieliittiin. Labor tuli 3-vuotiaana sokeaksi, mutta pystyi rakentamaan merkittävän muusikonuran ja opetti pianonsoittoa mm. Arnold Schönbergille ja...

Bent Sørensen

Uudet sävellykset syntyvät nykyään paljolti tilausteoksina, joissa huomioidaan erilaisia tilaajien tarpeita. Bent Sørensen (s. 1958) sävelsi Matteus-passionsa (2019) muiden töiden ohessa, koska halusi säveltää...

Galina Grigorjeva

Simferopolissa Ukrainassa vuonna 1962 syntynyt Galina Grigorjeva muutti vuonna 1994 Viroon Lepo Sumeran sävellysoppiin ja jäi maahan pysyvästi. Uudessa kotimaassaan Grigorjeva on tutustunut rikkaaseen...

Shostakovitshin kauhu ja toivo

Dmitri Shostakovitshin sinfonioista on viime vuosina ilmestynyt paljon hyviä levytyksiä, esimerkiksi Vasily Petrenkon Liverpoolissa ja Andris Nelsonsin Bostonissa tekemät kokonaislevitykset, mutta tuskin mikään niistä...

Mieczyslaw Weinberg

Mieczyslaw Weinbergin (1919–1996) elämäntarinaan on kirjattu 1900-luvun synkimmät käänteet. Pako natsien valtaamasta Puolasta Stalinin Neuvostoliittoon ja ura juutalaisena säveltäjänä uudessa kotimaassa olivat jatkuvaa tasapainoilua...

Hélène de Montgeroult

Hélène de Montgeroult (1764–1836) oli ranskalainen aristokraattipianisti, jonka ura alkoi suuren vallankumouksen melskeisinä aikoina. 1780-luvulla hänellä oli salaisia diplomaattitehtäviä, ja jossain vaiheessa hän joutui...

Stephen Hough

Takács-kvartetti on tehnyt pitkään yhteisyötä pianisti Stephen Houghin kanssa, josta kiitoksena levylle on päätynyt tämän ensimmäinen jousikvartetto (2021). Sarja maailmanmiehen matkakohteita tavoittelee 1920-luvun ranskalaismusiikin...

Johann Sebastian Bach

Aapo Häkkinen on tulkinnut Bachia vuosikymmenien ajan vienoäänisellä klavikordilla, joka Forkelin varhaisen elämäkerran mukaan oli säveltäjän mielisoitin. 1960-luvulle asti ulottuvat myös Andras Schiffin muistot...

Johann Sebastian Bach

Gamba oli Bachille tuttu soitin, ja vaikka gambayhtye ei 1700-luvun alkupuolen Saksassa ollut ajankohtainen moniäänisyyden instrumentti, hän varmaan tunnisti sen sointimaailman ja roolin polyfonisen...