Suomen juhlavuonna on kotimaista oopperahistoriaa pengottu kunnioitettavasti. Keväällä Kansallisoopperassa konserttiversiona kuultu Melartinin Aino (1912) tai lokakuussa Lahdessa esitettävä Oskar Merikannon Pohjan Neiti (1898) kielivät molemmat suomalaisen oopperan varhaisvaiheiden vahvasta kalevalaisuudesta. Kalevala oli suosiossa myöhemminkin, kuten myös Madetojan Pohjalaisten kaltaiset kansanelämän kuvaukset. Tavallisesta suomalaisesta kertoi myös Aarre Merikannon modernistinen Juha (1922). Tähän kertomukseen iskee kiinnostavan vastaäänen Väinö Raitio, jonka vuonna 1933 valmistunut Prinsessa Cecilia oli eilen Helsingin juhlaviikkojen avajaisillan ohjelmassa. Syys-lokakuun vaihteessa Taite ry tuo Alminsaliin […]