lauantai marraskuu 23. 2024

Helsingissä järjestettävässä CChanges-konserttisarjassa pureudutaan ilmastonmuutokseen kokeellisen musiikin ja äänitaiteen keinoin

Äänisuunnittelija Jukka Anderssonin taidetta kuullaan konserttisarjan ensimmäisessä konsertissa. Kuvalähde: Frekvenssi ry

Helsinkiläinen, vuonna 2018 perustettu Frekvenssi ry järjestää Alfred Kordelinin säätiön tuella elektronista musiikkia ja äänitaidetta esittelevän CChanges-konserttisarjan keskustakirjasto Oodin Maijansalissa kolmena päivänä loka–marraskuun vaihteessa. 26.10., 1.11. ja 3.11. pidettävien konserttien teemana on ilmastonmuutoksen vaikutus ympäristöön ja ihmisiin. Konsertit ovat osa Sound Reasons -festivaalia ja ne striimataan suorana Intiaan. Konsertteihin on vapaa pääsy.

Konserttisarjan sävellyksistä ja ääniteoksista sekä niiden esityksistä vastaavat suomalaiset säveltäjä-muusikko Esa Kotilainen, säveltäjä-äänitaiteilija Petri Kuljuntausta, äänitaiteilija ja jouhikonsoittaja Mikko Haapoja, äänitaiteilija Heikki Lindgren ja äänisuunnittelija Jukka Andersson, kanadalainen ääni- ja mediataiteilija Ava Grayson sekä meksikolainen audio-visuaalinen taiteilija Ana Gutieszca.

Launtaina 26.10. pidettävässä ensimmäisessä konsertissa kuullaan Lindgrenin Rannalta kuultua sekä Anderssonin taidetta. Rannalta kuultua -teos pohjautuu Itämeren ääniin hydrofoneilla tallennettuina sekä rannalta äänitettyihin, metallilangoilla johdettuihin ilman liikkeisiin. Tallennukset tarkastelevat näitä kahta elementtiä sekä itsenään että yhdessä, sekä ihmisen vaikutusta niiden äänimaailmoihin. Andersson puolestaan käsittelee taiteessaan ajan ja paikan immersiivistä havainnointia. Hän hyödyntää elokuvan ja radiokuunnelman estetiikkaa käyttäen ympäristö-äänityksiä, Foley-tyyppisiä toiminnallisia ääniä sekä puhtaasti elektronista ja mallinnettua ääntä.

Perjantaina 1.11. lavalle saapuvat puolestaan konserttisarjan ulkomaalaiset vahvistukset, nyttemmin helsinkiläistyneet Grayson ja Gutieszca. Konsertissa kuultavassa teokseen Grayson ilmaisee kasvavan huolensa ilmaston huonontumisesta sekä ennakoimattomammista säämalleista. Gutieszca puolestaan hyödyntää konsertissa itse tekemäänsä analogista soitinta, jonka avulla hän pystyy piirtämään grafiitilla ääntä sekä luomaan prosessista esittävää taidetta.

Sunnuntaina 3.11. kuultavassa viimeisessä konsertissa kuullaan Haapojan, Kuljuntauksen sekä Kotilaisen musiikkia. Konsertissa Haapoja ensiesittää eri aika- ja paikkatasoissa liikkuvan Meidän rantamme -teoksensa, jonka äänimaailma on nousevien merten äärellä yhä kiivaasti kasvavista kaupungeista, kuten Helsingistä ja New Yorkista. Meidän rantamme on prologi Haapojan laajemmalle sooloprojektille Unheard Landscapes, joka luotaa monikerroksellisilla äänimaisemillaan luonnon kestokyvyn rajoilla kamppailevaan maailmaan ja sen rannikkokaupunkeihin.  Kuljuntausta puolestaan sovittaa Nichephony-metodiin pohjautuvassa esityksessään äänimaisemaa soittamalla ainoastaan ääniä ja sävelaiheita, jotka sopivat eläinten tuottamiin ääniaiheisiin, rytmeihin ja taajuusspektriin. Kotilaisen Ajatuksia taas koostuu luontoäänistä ja sähköisistä äänistä.

Frekvenssi ry:n tavoitteena on tuoda esiin kokeellista musiikkia ja äänitaiteeseen liittyviä taiteen muotoja Suomessa sekä kehittää alan kulttuurivaihtoa ja kansainvälistä yhteistyötä.

Tuoreimmat uutiset