torstai maaliskuu 28. 2024

Naistekijöitä ja tasa-arvoa esiin nostava Kokonainen-festivaali kasvaa ja monipuolistaa toimintaansa

Cecilia Damström on säveltänyt Kokonainen-festivaalille kvintettotrilogiaa suomalaisista naistaiteilijoista. Naisen kohtalo -kokonaisuuden ensimmäinen osa kantaesitettiin vuoden 2017 festivaalilla. Elokuussa kuultava Helene päättää trilogian. © Cecilia Damström

Janakkalassa vuosittain järjestettävä Kokonainen-festivaali on nostanut viisivuotisen toimintakautensa aikana menestyksekkäästi esiin niin naismuusikoita, unohdettuja naissäveltäjiä kuin nuoria säveltäjiäkin.

Koronapandemian vuoksi Kokonaisen toiminta on tänä vuonna muutettu kesäfestivaalista konserttisarjaksi. Niinpä konserteista saadaankin nauttia poikkeuksellisesti ympäri vuoden. Festivaalin – tai tänä vuonna konserttisarjan – taiteellisina johtajina toimivat festivaalin perustajat, viulisti Linda Suolahti ja alttoviulisti Mari Viluksela.

Lisäksi toiminnan kansainvälistyessä festivaali ottaa käyttöön englanninkielisen Musequal-nimen, joka festivaalin mukaan herättää enemmän mielleyhtymiä tasa-arvoon.

“Radikaaleina ihmisoikeusrikoksina purkautuvien yhteiskunnan ilmeisten epäkohtien vuoksi olemme päätyneet tuomaan suomenkielisen Kokonaisen rinnalle kansainvälisemmän, moniulotteisemman, ehkä ymmärrettävämmänkin enganninkielisen version”, festivaalin Facebook-sivuilla perustellaan rinnakkaisnimeä.

Suolahti ja Viluksela kertovat pyrkivänsä kehittämään tasa-arvoperiaatettaan eteenpäin festivaalin tulevaisuudessa. “Festivaali alkoi siitä, kun huomasimme, ettemme itsekään tunne naissäveltäjiä. Nyt voimme alkaa laajentaa repertuaaria: pyrimme tuomaan ohjelmasuunnittelussa esille vielä siellä näkymättömiä vähemmistöjä ja lisäämään saavutettavuutta muun muassa tarjoamalla vähintään yhteen tapahtumaan vapaan pääsyn.”

Konserttikauden 2020–2021 Omakuva-teema ammentaa suomenruotsalaisen taidemaalari Helene Schjerfbeckin elämästä ja taiteesta. Kauden kaksi ensimmäistä konserttia järjestetään Janakkalan Pyhän Laurin kirkossa perjantaina 7. elokuuta. Konserteissa kuullaan runsaasti naissäveltäjien musiikkia, miehiä kuitenkaan unohtamatta.

Päiväkonsertin kantaesityksenä kuullaan Kokonaisen residenssisäveltäjän Cecilia Damströmin Helene-kamarimusiikkiteos huilulle, oboelle, klarinetille, fagotille ja pianolle. Illalla puolestaan kantaesitetään Elisar Riddelinin Unia, tansseja ja peilinpalasia -sarja viululle ja harpulle. Muita säveltäjänimiä konserteissa ovat mm. Kaija Saariaho, Isabella Leonarda, Pauline Viardot ja Ludwig van Beethoven. Esiintyjinä konserteissa kuullaan taiteellisten johtajien lisäksi mm. sellisti Markus Hohtia, pianisti Tiina Karakorpea sekä harpisti Laura Hynnistä.

Paikan päälle yleisöä otetaan enintään 350 henkeä, mutta molemmat konsertit striimataan lisäksi suorana Kokonaisen Facebook-sivuilla.

Festivaali järjestää loppuvuodesta myös sävellyskilpailun, jolla haetaan uutta residenssisäveltäjää tuleville festivaalivuosille 2021–2023. Ilmoittautuminen kilpailuun alkaa marraskuussa ja sen finaali on helmikuussa 2021. Tuomariston puheenjohtajan Damströmin ohella raadissa ovat Veli Kujala ja Minna Leinonen.

“Residenssisäveltäjyys kantaa pitemmälle kuin kertaluontoinen yhteistyöprojekti. Päädyimme sävellyskilpailuun, sillä emme halunneet perinteisellä klassisen maailman tavalla valita tehtävään vain suhteilla jotain kaveriamme”, Suolahti kertoo.

Rondo on vuosien varrella tehnyt festivaalista useamman jutun, jotka voit lukea täällätäällä ja täällä.

Tuoreimmat uutiset