Sopraanotähti Karita Mattila kertoo maaliskuun Rondossa uransa uusista käänteistä, joita edustavat uudenlaiset, entistä matalampaa äänialaa edustavat ja elämänkokemusta vaativat roolit. Hän kertoo vaihdevuosien merkityksestä naislaulajalle: ne pakottavat tarkistamaan paitsi rooleja niin myös laulutekniikkaa. Sen osalta Mattila tuntee olevansa entistäkin varmemmalla pohjalla, joten hän rohkeni vihdoin ottaa ohjelmaansa sopraanojen suurimpiin koetinkiviin kuuluvan pääroolin Wagnerin oopperassa Tristan ja Isolde.
Raportoimme myös suomalaisnaisten kohtaamisesta Pariisin oopperassa, kun Mattilan lisäksi Camilla Nylund ja Susanna Mälkki olivat mukana Dvorakin Rusalkassa. Katsastimme samalla 350 vuotta täyttävän oopperatalon muuta ohjelmistoa ja linjauksia.
Kansainvälistä suomalaisosaamista edustaa myös Pietari Inkinen, joka tuo huhtikuussa johtamansa Japanin filharmonikot ensi kertaa Suomeen. Hän kertoo nauttivansa orkesterinsa yhteisöllisestä hengestä ja hiljaisten nyanssien kulttuurista.
Taiteen soveltava käyttö osana sosiaalityötä on voimakas trendi. Alan asiantuntijat puivat sen käytännön mahdollisuuksia ja koulutuksen haasteita. Children of Bodom -yhtyeen kärkihahmo Alexi Laiho puolestaan kertoo tiestään sähkökitaran supermieheksi.
Taiteidenvälisyys on jälleen Rondossa pinnalla. Koreografi Tero Saarinen kertoo uudesta Monteverdi-tuotannostaan, jossa laulajatkin pannaan tanssimaan. Josefiina Nelimarkan taide saa ilmakehän soimaan. Teatterin kevään tuotannoissa korostuvat ilmastonmuutoksen kysymykset, ja musiikilla on erityinen rooli teeman kuvaajana.