Ranskalaisbarokin yksinlaulu, air de cour perillisineen, on nk. vanhan musiikin alalajeista rajatuimpia. ”Miksi aina paimenia?”, kysyy Molièren näytelmässä Porvari aatelismiehenä Monsieur Jourdain, jolla ei riitä ymmärrystä pastoraalirakkauden korkealentoiseen symboliikkaan. Aina sitä ei riitä nykyesittäjilläkään, jotka sekoittavat barokkilaulun aristokraattisen tunneilmaisun nykyaikaiseen luontoempatiaan. Kaisa Dahlbäckin ja hänen ”maallisten enkeliensä” lähestymiskulmaa voisi luonnehtia heleässä tunneilmaisussaan luonnolliseksi, mutta samalla lajin vaatimasta koristelusta huolehtivaksi. Hyvän esimerkin tarjoavat Chabanceau de la Barren laulut, joissa jälkimmäisten säkeistöjen ornamentit on kirjoitettu ulos. Tällaisten […]
Earthly Angels
Joseph Chabanceau de la Barre: J’avois juré de n’aimer plus, Vous demandez, Quand une ame. Marin Marais: La rêveuse, Prélude Borrasque. Christophe Ballard: J’avois crû. Louis Couperin: Suite in C. Robert de VIsée: La petite brunette – La mascarade. Julie Pinel: Mes veux, Sombre lieux, Douce innocence régne, Charmant repos. François Couperin: Les fauvettes plaintives. Jean-Baptiste Drouart de Bousset: Purquoy, doux rossignol. Earthly Angels: Kaisa Dahlbäck, sopraano, Heidi Peltoniemi, gamba, Simone Vallerotonda, teorbi, Aapo Häkkinen, cembalo. Alba ABCD 464.