perjantai toukokuu 17. 2024

Mestarin uni ja totuus

Suomalaisyleisöllä on ollut etuoikeus seurata Grigori Sokolovin pianotaiteen kehitystä jo viiden vuosikymmenen ajan. Konserteista on tullut pyhyyttä kohti kurkottelevia rituaaleja, mitä korostavat hänen eleetön keskittymisensä ja kaiken ulkopuolisen – ehkä myös yleisön – pois sulkeminen. Ohjelmiston osalta ja myös tempollisesti Sokolovin esitykset ovat säilyneet melko samanlaisina, mutta suurin muutos on tapahtunut dynamiikassa. Joskus 1990-luvulla Sibelius-Akatemian salissa hän jylisytteli voimalla, mutta viime aikoina pääpaino on ollut hiljaisissa sävyissä. Samalla esimerkiksi hänen Beethoveninsa on muuttunut titaanisesta kamppailusta klassiseen sopusuhtaisuuden tavoitteluun. […]
Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.

Kritiikit