Jazzrytmin kokonaisvaikutus jää täten vaille kaikkea henkevöitymisen mahdollisuutta, ja sen yleinen luonne käy ikään kuin eläimelliseksi. Jazzilla on epäilemättä oma osuutensa pimentopuolen mätähetteisiin, mutta koittavan päivän palossa se tuomittu tuhottavaksi. Paljon vahinkoa se silti ennättää aikaansaada, ellei sitä vastaan ruveta taisteluun., Sääliksi käy nuorisoa, joka heittäytyy jazzin huumaan kuvitellen löytävänsä siitä elämänilon todellisuutta. Tarvitaanko tervehenkisen taiteen puolesta jonkinlaista Lapuan liikkeen tapaista myrskyn suhahdusta lakaisemaan syrjään jo ylen röyhkeäksi paisunutta rämesävelten rähinää?
Ilmari Krohn Suomen Musiikkilehdessä vuonna 1930, Rondon 7/1976 lainaamana
Savonlinnasta on tullut Suomen Salzburg. Untersbergiä ja koko ympäröivää vuoristoa vastaavat Saimaan järvinäkymät ja Festung Hohensalzburgia Olavinlinna. Matkailu ei ole vielä pystynyt pilaamaan Savonlinnaa. Automobiileihin peltipurkkeihin sulloutunut rahvas tosin alkaa kuormittaa katuja niin raskaasti, että on harkittava toimia polkupyörällä liikkuvan yhä harvalukuisemman eliitin suojelemiseksi.
Kalle Holmbergin rajut otteet Ratsumielessä puhuivat jälleen kerran rohkean ohjauksen puolesta. Oopperassa on oltava toimintaa; mieluummin sitä saa olla liikaa kuin liian vähän. On vastenmielistä mutta tehokasta nähdä Eero Erkkilän riehuvan seisaaltaan pöydällä ja paiskovan pääsiäisherkkuja pitkin lattiaa.
Anu Karlson selostaa Savonlinnan oopperajuhlia Rondossa 7/1976
Kuten kaikki ulkomaiset opettajat, myös professori Toschev suri sitä, että meillä aloitetaan musiikin opiskelu tosissaan aivan liian myöhään ja että usein musiikinharrastus ja koulu kulkevat eri teitä. Lopuksi tiedustelin professorilta, tunteeko hän A. Tshehovin tarinan kontrabasistista, joka bassokotelossa joutui kantamaan varkaille vaatteensa menettänyttä neitosta. Professori tunti tämän surullisen tarinan, tiesipä kertoa muita vastaavia
Dmitry Hintze selostaa Jyväskylän Kesää Rondossa 7/1976