Robert Moogin (1934–2005) kehittelemän Moog-syntetisaattorin on usein sanottu olevan yksi 1900-luvun musiikin kehityksen kulmakivistä. Laajan huomioon musiikkiteollisuudessa pääsivät jo 1960-luvun puolivälistä alkaen Moogin modulaariset soittimet ja sulavakokoisten, integroitujen syntetisaattorien kultakauden sarastaessa seuraavan vuosikymmenen vaihteessa etenkin Minimoog – maailman kuuluisin syntetisaattori. Se sai populaarin maineen nimenomaan kosketinsoittimena, vaikkei analogisyntetisaattorin perusluonne olekaan sidottu koskettimistoon.
Moog-huippuhetkiään kronologisessa järjestyksessä esittelee nyt Kari Ikonen, joka toimii muun muassa omassa pianotriossaan sekä monissa Moog-tehtävissä kokeilevan musiikin saralla.
1. Oma ensimmäinen Moogini
”The Rogue. Ostin sen käytettynä, tosi halvalla vuonna 1988, jolloin analogisyntetisaattorit eivät olleet enää muodissa. Wautsi mikä kapistus 15-vuotiaalle muusikonalulle! Loputtomien mahdollisuuksien tutkiminen jatkuu vielä tänäkin päivänä, tuo samainen soitin on aktiivisessa käytössä edelleen, tosin mestari Riku Kujasen modifioimana, vakio-Rogueta huomattavasti monipuolisempana.”
2. Emerson, Lake & Palmer
”Tätä bändiä kuuntelin lukioaikoina tosi paljon. Keith Emersonin Moog-työskentely on mahtavaa, mm. Mussorgskyn Näyttelykuvia-sovituksessa. Live-levyillä Moog toisinaan sympaattisesti epävireessä.”
3. Weather Report
”Kosketinsoittaja Joe Zawinul orkestroi analogisyntetisaattoriarsenaalinsa todella hienostuneesti, mikä muodosti olennaisen osan legendaarisen yhtyeen soinnista.”
4. Wendy Carlos
5. Oma soolo-Moog levyni
”Tämä on työn alla, kiitos Koneen Säätiölle! Julkaistaan näillä näkymin noin vuoden päästä.”
Tatu Tamminen