Kuopion kaupunginorkesterin konsertin aloittaa japanilaisen Momoko Noguchin teos [ N°9 ] kontrabassolle ja lyömäsoittimille vuodelta 2007, jolloin teos valmistui Sho Kubotan ja kontrabasisti Eiji Inagawan tilauksesta. Numero 9 on läsnä teoksessa monella tasolla: mm. rytmissä, nuottien määrässä, intervalleissa ja rakenteessa. Joidenkin mukaan numero 9 symboloi ihmistä itseään.
Noguchi toimii monialaisena taiteilijana, joka säveltämisen lisäksi työskentelee
mm. audio-visuaalisten installaatioiden ja pianoimprovisaatioiden parissa. Hänen teoksensa perustuvat usein filosofisiin, numeraalisiin tai moniaistillisiin kokemuksiin.
Niin ikään japanilaisen Michio Kitazumen teoksessa Side by Side lyömäsoittajalle vuodelta 1989, lyömäsoittaja kutoo eri lyömäsoittimilla tuottamiensa iskujen sykkeen polyrytmiseksi verkoksi. Alun perin teos on sävelletty lyömäsoittajalle ja orkesterille ja sovitettu sitten lyömäsoittajalle sooloteokseksi. Teos antaa soittajalleen vapauksia mm. kappaleessa olevien toistojen ja tempojen suhteen.
Konsertin päättää japanilaisen Rakugo-perinteen mukainen, mutta nykyhetkeen ja suomalaiseen tyyliin päivitetty esitys Sho Kubotan ja näyttelijä Virpi Rautsialan voimin. ”Kerrontatapa poikkeaa totutusta, olemme ottaneet tiettyjä taiteellisia vapauksia ja lisänneet Shon toiveesta ’suomitvistiä’ toteutukseen. Ja jotta tilanne olisi mahdollisimman haastava ja kontakti viritetty äärimmilleen, jätämme myös improvisaatiolle mahdollisuuden”, Virpi Rautsiala avaa. ”Idean jalostaminen, taustatyö ja harjoitteleminen on tapahtunut hyvin nopeasti. Työskentelykieliä on ollut neljä: japani, englanti, suomi ja musiikki. Japania en osaa, mutta kielen rytmin tutkiminen ja Rakugon esittämistapaan perehtyminen on ollut keskiössä ja
sitä on lähdetty yhdessä muovaamaan… Musiikkia ja tunnelmia on ideoitu yhdessä, mutta Sho on ollut musiikillinen veturi.”
Konsertti on äänitetty 7.5.20