Suomalaisen musiikkielämän monitoimimies, muusikko, pedagogi, kirjailija ja generaattori Ralf Gothóni palaa muutaman vuoden tauon jälkeen parrasvaloihin myös säveltäjän roolissa – hänen konserttonsa kahdelle pianistille ja orkesterille kantaesitetään Pori Sinfoniettan konsertissa 13.2.
Solisteina soittavat turkulaiset pianotaiteilijat Maria Männikkö ja Pauli Kari, yhdessä Pianoduo Con Fuego; he ovat myös tilanneet konserton.
”Tämä kuten kaikki aikaisemmatkin sävellykseni ovat syntyneet tilauksesta, ja aika niiden säveltämiseen on aina ollut pakko löytää jostain”, Gothóni naureskelee.
”Konserttoja pianolle nelikätisesti on sävelletty hyvin vähän, muistaakseni Hummelilta ja Schnittkeltä taitaa löytyä. Konserttoja kahdelle pianolle onkin jo enemmän.”
Gothónin aikaisempi sävellystuotanto on suppeahko. Se pitää sisällään kolme kamarioopperaa, muutaman konserton ja erilaista kamarimusiikkia.
Gothóni on myös sovittanut tunnettuja teoksia, muun muassa Hugo Wolfin Italialaisen laulukirjan kahdelle laulajalle ja kamariorkesterille. Samaan alaan liittyy myös meneillään oleva työ, Robert Schumannin Dichterlieben sovittaminen ja levyttäminen yhdessä brittiläisen tenorin, Ian Bostridgen kanssa.
”Sävellysmetodini on sellainen, että kirjoitan ensin koko teoksen alusta loppuun luonnosmaisessa hahmossa, ja sitten käyn sen läpi kokonaisuudessaan niin monta kertaa, että detaljitkin ovat kohdallaan”, Gothóni paljastaa.
”Aikatauluni ei nimittäin taivu siihen, että voisin jossain vaiheessa uppoutua vaikkapa puoleksi vuodeksi pelkästään säveltämiseen.”
Gothóni on vuosikymmenten mennen tavattu moninaisissa tehtävissä: soolopianistina, kamarimuusikkona, kapellimestarina, orkesterin solistina, pedagogina, kirjoittajana, festivaalin johtajana…
Miten ajan jakaminen tämän kaiken kesken on onnistunut?
”Pitkän kokemuksen jäljiltä työaikani jakaminen kamarimusiikin, kapellimestariuden ja opettamisen kesken on nykyään hyvin balanssissa. Sen sijaan soolokonserteista minun oli luovuttava vuonna 2007 sairauteni, nivelrikon, takia.”
Gothónilla on meneillään Mozartin koko sinfoniatuotanto konsertteineen ja levytyksineen tämän vuoden aikana Korean kamariorkesterin kanssa. Samanaikaisesti jatkuu hänen projektinsa ”Homeopaattinen rauhantyö musikaalisin pillerein” Egyptissä, tulevaisuudessa ehkä taas muissakin arabimaissa.
Hän on myös säveltämässä oopperaa Pentti Savolaisen librettoon; teos kantaesitetään muutaman vuoden kuluttua. Mutta olisiko Gothóni halunnut saada urallaan enemmän aikaa sävellystyöhön?
”Elämän lainalaisuudet rakentavat oman partituurimme, tehtävämme. Niiden mukaan on edettävä, nurisematta.”
Matti Lehtonen