Ukrainalainen musiikki niputettiin aikoinaan venäläisen musiikin alaosastoksi, vaikka maassa luotiin taidemusiikkia, kun Venäjällä tapeltiin vielä parran pituudesta. Venäjän hyökkäyssota on pakottanut tekemään eroa kulttuurien välille, mutta ei ole helppoa osoittaa monikansallisesta maasta yhtä yksiselitteistä ”ukrainalaisuutta”. Naxosin levyllä esiintyvät kolme ukrainalaista viulusonaattien säveltäjää ovat etniseltä taustaltaan ja musiikilliselta profiililtaan erilaisia ihmisiä, mutta paljolti juuri tuon erilaisuuden tunnustamisesta ja mahdollistamisesta tässäkin sodassa taistellaan.
Lyhyt kaksiosainen viulusonaatti vuodelta 1927 on lyyrinen ja hyvin perinteinen teos, etenkin jos sitä vertaa vaikka ukrainalaisen Mykola Roslavetsin samanaikaisiin viuluteoksiin. Nostalgisessa melankoliassaan teos tuo mieleen Nikolai Medtnerin musiikin, mutta Kosenko pitää ilmaisunsa klassisen tiiviinä ja linjakkaana. Piano-osuus muistuttaa säveltäjän olleen virtuoosiluokan pianisti, mutta ahkerana kamarimuusikkona hän kirjoittaa kiitollisen laulavasti myös viululle.
Harkovassa puolalaiseen aatelissukuun syntynyt Sergei Bortkiewicz (1877-1952) saavutti jo ennen vallankumousta mainetta pianistina ja pianomusiikistaan hänet parhaiten muistetaan. Bortkiewicz matkasi historian aallokossa Ukrainasta Berliinin, Konstantinopolin ja Pariisin kautta Wieniin, jonne hän palasi natseja paettuaan. Itävallan kansalaisuuden hän sai vuonna 1922, jolloin valmistui myös viulusonaatti op. 26. Teos liikkuu tottuneesti täysromanttisessa tyylissä ja heittäytyy kolmessa osassaan myrskyisiin tunteisiin, joita ukrainalaissyntyinen, New Yorkista käsin toimiva viulisti Solomiya Ivakhiv purkaa vaikuttavasti.
Antti Häyrynen
RDO 225 Levyn ohjelma
Ukrainian Masters
Solomiya Ivakhiv, viulu
Steven Beck, piano
Naxos 8.579146 / EAN/UPC: 747313914678 / 2024
Viktor Kosenko (1896–1938)
Violin Sonata in A Minor, Op. 18
1. I. Allegro 9:24
2. II. Andantino semplice 8:06
Myroslav Skoryk (1938–2020)
Violin Sonata No. 2
3. I. The Word: Moderato con moto 5:15
4. II. Aria: Andante con moto 5:56
5. III. Burlesque: Vivo 3:40