torstai marraskuu 21. 2024

Festivaaleja marraskuussa: Kauniainen, VocalEspoo, Etnosoi

EMO Ensemble on mukana Rahmaninovin Vigilian esityksessä VocalEspoo -festivaalilla. © Aleksi Kallioja

Festivaaleja riittää myös syksyyn. Marraskuussa voi kuulla kamarimusiikkia Kauniaisissa, vokaalimusiikkia Espoossa ja maailmanmusiikkia Helsingissä ja Tampereella. 

 

Kauniaisten musiikkijuhlat alkoivat lokakuussa, mutta mukaan ehtii vielä marraskuussakin. Jan Söderblomin suunnittelema ohjelma lähestyy teemaansa, Sotaa ja rauhaa sekä taiteen kautta että puheenvuoroin.  Suomalaisen kamariorkesterin muusikot esittävät 1.11. Messiaenin vankileirillä säveltämän Aikojen lopun kvarteton. 2.11. ohjelmassa on Grigori Fridin monologiooppera Anne Frankin päiväkirja, jonka sopraanosolistina on Anni Niemelä. Stravinskyn Sotilaan tarinassa mukana on tanssija Atte Kilpinen omalla koreografiallaan. Ruotsalainen jazzlaulaja Viktoria Tolstoy esiintyy 3.11. yhtyeensä kanssa. Festivaalin pääpaikkana on Uusi Paviljonki, mutta se levittäytyy myös mm. Kauniaisten sairaalaan (28.10.), Villa Bensoviin (29.10.) ja Ville Gyllenbergiin (13.11.).

VocalEspoo-festivaali tuo monipuolisen kattauksen vokaalimusiikkia Espoon ja Helsingin konserttisaleihin ja kirkkoihin 6.11.–1.12. Ohjelman on suunnitellut Taavi Oramo. Ohjelma liikkuu vanhasta musiikista 1900-luvun alkuun ja uusimpiin teoksiin. Avauksena kuullaan Schönbergin melodraama Pierrot Lunaire, jonka vokaaliosuuden esittää Maria Ylipää.

17.11. Uspenskin katedraalissa soi Sergei Rahmaninovin Vigilia, kun EMO Ensemble ja Kamarikuoro Audite yhdistävät rivinsä. Joukko vanhan vokaalimusiikin suomalaisia spesialisteja esittävät 20.11. Guillaume de Machaut’n teoksen Messe de Nostre Dame. Tapiola Sinfonietta solisteineen paneutuu 1900-luvun vaihteen Wienin musiikkiin 21.11. Kampin Laulun konsertin 14.11. teemoina ovat musiikin voima, lohdutus ja jumalaisuus,

Mari Palo ja Waltteri Torikka esittävät suomalaisia lauluja 24.11, ja festivaalin päätteeksi kuullaan 1.12. Espoon tuomiokirkossa Bachin Jouluoratorion ensimmäiset kolme kantaattia.  Orkesterina soittaa Espoon barokki ja kuorona Taurus Consort. Yhteistyössä KinoSoi!:n kansa kuullaan lisäksi palkitun norjalaisen harpisti-säveltäjän Uno Vesjen teos Forbidden Love, joka käsittelee queer-rakkautta muslimiyhteisössä.

Helsinki Cotonou Ensemble esiintyy Etnosoissa. ©Kevin

Maailmanmusiikin ilmitöitä laajasti esittelevä Etnosoi levittäytyy pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle 31.10.–15.11. Avauksena kuullaan Tiivistämöllä beniläisiä perinnerytmejä ja länsimaisia elementtejä yhdistelevää Helsinki-Cotonou Ensembleä. Puoro Jerome ja Ruiha Turner johdattavat Vuotalolla Uuden-Seelannin alkuperäiskansan, maorien perinteisiin. Turkkilainen kamancha-mestari Melisa Yıldırım perustaa musiikkiaan anatolialaiseen kansanmusiikkiin, ja unkarilaisen kansanmusiikin a cappella -uranuurtaja Dalinda muuntaa perinteisiä yksiäänisiä kansanlauluja moniäänisiksi sävellyksiksi.

Etnosoin Karjalasta kolttien maille -hanke on matka kolttasaamelaisten ja karjalaisten yhteiseen perintöön. Festivaalin konserteissa ja workshopeissa Helsingissä ja Tampereella kuullaan kehtolauluja, leu’ddeja, tanssilauluja, itkuvirsiä, runolaulua sekä vanhoja uskomuksia musiikin muotoon puettuna. Konsertteja tarjoavat lisäksi mm. Nathan Riki Thomson Collective, Keski-Euroopan romanilauluja esittelevä Júlia Kozáková, Japanilaisen kansanmusiikin yhtye Mitsune, Mongolian ja länsimaiden kurkkulaulua yhdistelevät Nasanjargal Ganbold ja Johanni Curtet sekä Syyrian, Turkin ja Irakin perinteestä ammentava Daniel Al Attrash yhtyeineen.

Tuoreimmat uutiset