Musiikkitalon konserttisaliin rakennettavien urkujen suunnitelmat on julkaistu. Itävaltalainen Rieger Orgelbaun -urkurakentamo rakentaa konserttisalin uusista uruista 123-äänikertaiset ja täten maailman suurimmat konserttisaliurut. Urkujen on määrä valmistua syksyllä 2022 ja ne on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2023.
Musiikkitalon konserttisalin urut tulevat valmistuessaan viemään myös Suomen suurimpien urkujen tittelin. Suomen toistaiseksi suurimmat, vuonna 1938 valmistuneet 85-äänikertaiset urut sijaitsevat Etelä-Pohjanmaalla Lapuan tuomiokirkossa. Musiikkitalon kolmet tämänhetkiset urut sijaitsevat pienemmässä, soolokonsertteihin tarkoitetussa Organo-salissa eivätkä ole äänikerroiltaan riittäviä täysimittaiseen sinfoniseen urkumusiikkiin.
Alkunsa hanke sai säveltäjä Kaija Saariahon miljoonan euron lahjoituksesta. Sen jälkeen talon pääkäyttäjät Yleisradio, Helsingin kaupunki sekä Opetus- ja kulttuuriministeriö antoivat hankkeelle 1,5 miljoonaa euroa. Lisäksi eri säätiöt, mm. Jane ja Aatos Erkon säätiö, Suomen Kulttuurirahasto sekä Svenska kulturfonden, lahjoittivat yhteensä 1,7 miljoona euroa. Rakennussopimus allekirjoitettiin kesäkuussa 2018.
Musiikkitalon urkujen suunnittelutyötä on johtanut Taideyliopiston Sibelius-Akatemian urkumusiikin professori Olli Porthan, jonka mukaan hanke on kansainvälisestikin mitattuna ainutlaatuinen.
Kaikin puolin modernit urut
“Kaikki suunnittelu on tähdännyt siihen, että urkujen sointi tulisi kuulijaa lähelle, myös kaikkein hiljaisimmilla rekisteröinneillä ja toisaalta että suuret rekisteröinnit täyttävät salin soinnillisesti vakuuttavasti ja vaikuttavasti. Urkuja on suunniteltu ’kerran elämässä’ -asenteella”, Porthan kertoo.
Suunnittelussa on pyritty myös siihen, että uudet urut eivät olisi sidottu yhteen aikakauteen, tyyliin tai genreen.
Soittimeen tehdään myös uutta musiikkia innoittavia teknisiä ratkaisuja. Tällaisia ovat mm. mikrotonaalinen pillistö, säädeltävä ilmanpainejärjestelmä sekä lukuisat yläsäveläänikerrat. Lavalle ja heti urkujen yhteyteen rakennettavat kaksi soittopöytää puolestaan mahdollistavat urkurien työskentelyn aivan kapellimestarin vieressä ja yleisön näkyvillä.
Visuaalisesti mielenkiintoisin yksityiskohta uruissa tulee varmasti olemaan julkisivun eteen sijoitettava, yleensä urkujen sisällä ilmavirtaa kuljettava putkisto. Urkujen noin 10 000 pilliä puolestaan sijoitetaan soittimen sisään.
Oheisella videolla pääset tutustumaan tuleviin urkuihin lähemmin.
Urkuja varten järjestetään myös kansainvälinen sävellyskilpailu
Urkujen on tarkoitus valmistua syksyn 2022 aikana. Varsinainen käyttöönotto puolestaan tapahtuu vuonna 2023, jolloin uutta soitinta juhlistetaan koko vuoden kestävällä konserttisarjalla. Konserttisarjan ohjelmisto puolestaan saadaan kansainvälisen Kaija Saariaho -urkusävellyskilpailun kautta. Urkuri Jan Lehtolan mukaan kilpailu on keino tuoda uudet urut suoraan kansainvälisen kulttuurikeskustelun keskiöön sekä kutsua säveltäjät ympäri maailmaa soittimen pariin.
Sävellyskilpailun tavoitteena on palkita kymmenkunta teosta kolmessa sarjassa: kaksi konserttoa sinfoniaorkesterille ja uruille, kahdesta neljään teosta kamariorkesterille ja uruille sekä kahdesta kuuteen sooloteosta, jotka siis esitetään Musiikkitalossa vuoden 2023 aikana. Teoksia tulevat esittämään Radion sinfoniaorkesterin ja Helsingin kaupunginorkesterin ohella muut suomalaiset orkesterit sekä kansainväliset urkuvirtuoosit.
Alfred Kordelinin säätiön rahoittaman kilpailun tuomaristossa teoksia arvioivat Saariahon ohella ylikapellimestarit Nicholas Collon ja Susanna Mälkki, säveltäjät Francesco Filidei, Maija Hynninen ja Olli Kortekangas sekä urkurit Jan Lehtola, Susanne Kujala ja Olli Porthan. Kilpailun tulokset julkistetaan keväällä 2022.