Koronasulut eri puolilla maata ovat laittaneet poikkeuksellisen monet alkuvuodeksi suunnitellut oopperatuotannot polvilleen. Kovimman kohtalon koki Vaasan oopperan tuotanto, Mozartin Cosi fan tutte, joka oli jo kahdesti siirretty ja jouduttiin nyt perumaan kokonaan, ilman esityksen esitystä. Suuri määrä työtä, luovuutta ja taiteellista innostusta valuu hukkaan. Toivottavasti Erik Söderblomin ohjaama esitys nähdään tulevalla kaudella Jyväskylässä, kuten alun perin on suunniteltu.
Jyväskylän oopperan tulkinta Joonas Kokkosen Viimeisistä kiusauksista saa 3. helmikuuta kuukauden myöhässä ensi-illan avin määräämälle maksimiyleisölle, joka on 20 henkilöä. Eli käytännössä sen näkee kourallinen yhteistyökumppanien ja lehdistön edustajia. Helmikuun alun näytökset on peruttu, mutta maaliskuun alkuun ooppera pyrkii järjestämään yksi tai kaksi näytöstä. Lisää on vaikea saada, koska Jyväskylä Sinfonialla ja kaupunginteatterilla pyörii oma ohjelmisto, ja laulajat ovat kiinni jo muualla.
Kovia kokee myös Etelä-Savon Musiikkiteatteri- ja Oopperayhdistys ESMOn tuottama Oskar Merikannon ooppera Elinan surma, jonka esitykset piti olla maaliskuussa Mikkelin Mikaelissa ja Savonlinnassa. Ne on jouduttu perumaan. Savonlinnan kaupunginteatteri kuitenkin tiedottaa, että esitykset siellä siirtyvät keväälle 2023. Mahdollisista Mikkelin esityksistä ei ole vielä tietoa.
Kuopiossa kantaesitystään odottavalle Minna Canthista kertova Minna taivas -oopperalle löytyi uusi ensi-iltapäivä syyskuulta. Opera Boxin tuotanto Philip Glassin mestariteoksesta Akhnaten siirtyy niinikään tammikuulta syyskuulle.
Kansallisoopperan ja -baletti sen sijaan on rakentanut kevään kalenterinsa uusiksi ja pystyy esittämään tiiviimmällä periodilla maalis-toukokuussa tammi- ja helmikuussa peruuntuneet ensi-iltansa. Kokonaisratkaisulla pyrittiin minimoimaan loppukevään muutokset.
”Kevään muutokset ovat vaatineet myös talon tuotanto- ja harjoitusaikataulujen mukauttamisen pandemiatilanteeseen. Tammikuu käytettiin ohjelmiston uudelleen rakentamiseen. Kuusi ensi-iltaa vain kolmessa kuukaudessa vaatii luovuutta ja joustoa”, tuotantopäällikkö Jere Pensikkala kommentoi.
Baletin 100-vuotisjuhlakevään avaa Jorma Elon Sibelius 11.3. Teoksen ensimmäiset esitykset 25.2.–5.3. on peruttu. Uusi Joutsenlampi nähdään päänäyttämöllä 4.4.–25.5. Reija Wäreen Kansallisbaletin nuorisoryhmälle tekemän uutuuskoreografia Cliquen uudet esityspäivät ovat 3.–4.5.
Oopperan kevään avaavan Straussin Salomen esitykset ovat ajalla 18.3.–23.4. Teoksen viimeiset esitykset 24.–27.4. on peruttu. Alkuvuoden ohjelmistosta peruuntuneen Brittenin Billy Buddin esitykset toteutuvat uusina esityspäivinä 29.3.–30.4. Muut kevään esitykset toteutuvat alkuperäisessä aikataulussaan.