Kansainvälinen, 15. kertaa järjestettävä PianoEspoo soi tänä vuonna pääkaupunkiseudun konserttisaleissa marraskuun alussa. 1.–10. marraskuuta pidettävän festivaalin yhteydessä järjestetään myös alle 15-vuotiaiden pianistien kansainvälinen Tapiola-pianokilpailu. Lisäksi festivaali avaa yhteistyössä Kansallisoopperan kanssa uuden lied-konserttien foorumin. PianoEspoon taiteellisena johtajana jatkaa tuttuun tapaan pianisti Paavali Jumppanen, joka myös itse nousee lavalle.
PianoEspoon konserteissa esiintyy joukko suomalaisia ja ulkomaisia pianisteja. Ulkomaisia debytantteja ovat itävaltalainen Till Fellner ja ranskalainen Marie Verneulin. Kotimaisista pianisteista festivaalilla esiintyvät Hannu Alasaarela, Anton Meijas, Janne Mertanen, Joonas Pohjonen sekä Fanny Söderström. PianoEspoo tekee yhteistyötä myös espoolaisten musiikkiopistojen kanssa ja nuoret musiikkiopistolaiset esiintyvät lukuisissa konserteissa festivaalin aikana. Jumppanen on taiteellisena johtajana festivaalin ohjelmaan tyytyväinen ja kaikenlaista jännittävää onkin tarjolla.
Yksi tämänvuotisen PianoEspoon kohokohtia lienee perjantaina 1. marraskuuta koko festivaalin avaava, Suomessa neljä vuotta sitten ensimmäistä kertaa juuri PianoEspoo-festivaalilla vierailleen yhdysvaltalaisen pianovirtuoosi Jeremy Denkin konsertti, jossa hän esittää kolmen konserton harvinaisen yhdistelmän Tapiola Sinfoniettan solistina. Konsertissa kuullaan Mozartin ja Bachin konserttojen rinnalla 1900-luvun yhdysvaltalaiset mestariteokset: Aaron Coplandin ikoninen baletti Appalakkien kevät ja Elliott Carterin kulttimaineeseen noussut kaksoiskonsertto pianolle, cembalolle ja kahtia jaetulle orkesterille. Konsertin cembalosolistina kuullaan Irina Zahharenkovaa.
Toinen festivaalin kohokohdista on sunnuntaina 3. marraskuuta kuultava sopraano Camilla Nylundin lied-resitaali Kansallisoopperalla. Yhdessä PianoEspoon pitkäaikaisen taiteellisen johtajan, lied-pianisti Marita Viitasalon kanssa Nylund tulkitsee Sibeliuksen, Wagnerin, Straussin ja Debussyn musiikkia. Nylund on luonut merkittävän kansainvälisen uran ja esiintyy pääasiassa ulkomailla eurooppalaisten oopperatalojen solistina. Viitasalo puolestaan toimi PianoEspoon taiteellisena johtajana 12 vuoden ajan vuosina 1991–2013.
Beethovenin syntymän 250-vuotisjuhlavuoden kynnyksellä kuullaan festivaalin päätöskonsertissa toisinto musiikin historian kenties kuuluisimmasta konsertista. Theater an der Wienissä 22.12.1808 järjestetyssä Beethovenin sävellyskonsertissa kantaesitettiin 5. ja 6. sinfonia, 4. pianokonsertto, konserttiaaria Ah! Perfido, kuorofantasia sekä osia C-duurimessusta. PianoEspoossa toisinnon tästä konsertista voi kuulla sunnuntaina 10. marraskuuta Helsingin Musiikkitalossa. Konsertin johtaa arvostettu puolalainen periodimusiikin kapellimestari Jan Tomasz Adamus ja solisteina lavalle nousevat Jumppasen ohella Ashley Wass, Helena Juntunen sekä nuori pianistilahjakkuus Tarmo Peltokoski. Orkesterina soittaa Helsingin barokkiorkesteri, kuoro-osuuksista vastaa Tapiolan kamarikuoro ja kuoroteosten solistiosuuksista puolestaan Sibelius-Akatemian laulumusiikin opiskelijoista koostuva ensemble. Konsertista on tehty maailmalla toisintoja, mutta nyt kokonaisuus kuullaan ensimmäistä kertaa Suomessa.
Festivaaliviikolla käydään myös lapsille ja nuorille suunnattu Tapiola-pianokilpailu, joka laajenee nyt ensimmäistä kertaa kansainväliseksi. Osallistujia kilpailussa on tänä vuonna on suomalaisten lisäksi Islannista, Yhdysvalloista, Venäjältä ja Virosta. Alle 15-vuotiaille pianisteille tarkoitettu kilpailu järjestetään Espoon kulttuurikeskuksen Louhisalissa ja Sellosalissa. Kilpailussa on kolme sarjaa pääkaupunkiseudun musiikkioppilaitoksissa opiskeleville korkeintaan 15-vuotiaille sekä yksi kansainvälinen sarja 11–15-vuotiaille. Sellosalissa lauantaina 9. marraskuuta käytävässä finaalissa kilpailijat soittavat niin soolopianoteoksia kuin Mozartin konserttoja. Kilpailun tuomaristossa ovat puheenjohtaja Erik T. Tawaststjernan lisäksi Fellner, Tuija Hakkila ja Katariina Nummi-Kuisma.
Festivaalin ohjelmaan kokonaisuudessaan voit tutustua täällä.