Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan on ensi vuodeksi kutsuttu vierailijaprofessoreiksi kuusi kansainvälistä oman alansa tähteä. Pianisti Robert Levin, improvisoinnin asiantuntija David Dolan, professori, baritoni Andreas Schmidt, klavikordisti Lars Ulrik Mortensen, kulttuuripolitiikan professori Franco Bianchini ja harpisti Emmanuel Ceysson saapuvat Suomeen osana Sibelius-Akatemian tämän vuoden alussa käynnistynyttä kansainvälistä vierailijaohjelmaa.
Kuten listasta huomaa, kaikki vierailijaprofessoreiksi valitut ovat miehiä. Yle Uutiset kirjoitti aiheesta aiemmin tänään ja tuolloin Sibelius-Akatemian dekaani Kaarlo Hildén totesi syyn olevan kutsupohjaisessa valintaprosessissa. “Esitykset ovat tulleet viidestätoista eri aineryhmästä itsenäisen prosessin kautta. Näin ollen kokonaistarkastelua ei ole tehty, ja lopputulos on ollut yllätys meillekin”, Hildén kommentoi Yle Uutisille. Hildénin mukaan tulevaisuudessa sukupuolijakaumaan tullaan kiinnittämään huomiota jo rekrytointivaiheessa. Vaikka Sibelius-Akatemian 29 professorista miehiä onkin tällä hetkellä enemmistö, 20, on henkilöstörakenne musiikkialalla Hildénin mukaan naisvaltainen.
Taideyliopisto julkaisi 7.10.2019 opiskelijoidensa sukupuolijakaumasta uutisen, jossa todettiin yliopiston opiskelijoiden sukupuolijakauman olevan muista taide- ja humanistisista koulutusaloista poiketen suhteellisen tasainen. Tällä hetkellä koko yliopiston opiskelijoista miehiä on 42 % ja naisia 58 %, ja tasaisimmat sukupuolijakaumat löytyvät Sibelius-Akatemian koulutusaloilta, joissa on keskimäärin miehiä 43 % ja naisia 57 %. Suurimmat erot koulutusohjelmien sukupuolijakaumissa on musiikkiteknologiassa ja jazzissa, joissa miesten osuus on 85 % ja 83 %.
Vaikka koulutusalat Taideyliopistossa ovatkin sukupuolijakaumaltaan melko tasaisia, ei tasa-arvo silti välttämättä toteudu taiteen kentällä, kuten vierailijaprofessorinimityksistä voi huomata. Opettamisen ja taiteellisten projektien ohjaamisen lisäksi uusien vierailijaprofessorien toivotaan Taideyliopiston tiedotteen mukaan tuovan uusia näkökulmia myös muun muassa opiskelijoiden taiteilijaidentiteetin rakentumiseen sekä urasuunnitteluun. Mutta millaisen viestin nyt tehdyt valinnat kertovat muiden kuin miesten mahdollisuuksista? Sitä on tärkeä pohtia. “Jotta muutosta taiteen kentän tasa-arvotekoihin saataisiin aikaan, on koulutusta tarjoavien korkeakoulujen oltava mukana tasa-arvon toteuttamisessa”, todetaan myös aiemmin viitatussa Taideyliopiston opiskelijoiden sukupuolijakaumaa koskevassa uutisessa.
Vierailijaohjelmaan on alussa mainittujen professoreiden lisäksi kutsuttu ensi vuodelle muitakin vierailevia opettajia. Näiden joukossa onneksi vilahtaa myös naisia, muun muassa Royal Concertgebouw -orkesterin vaskipuhaltaja Katy Woolley, äänitaiteilija Jana Winderen sekä viulisti Sirkka-Liisa Kaakinen–Pilch.