UUTISET Suomessa soi BRQ Vantaa: kantaatteja Israelin vapautuksesta ja vanhan musiikin juhlaa

BRQ Vantaa: kantaatteja Israelin vapautuksesta ja vanhan musiikin juhlaa

BRQ Vantaa Festivalin päätöskonsertissa kuullaan Telemannin ja Rollen kantaatit Israelin vapautuksesta Il Gardellino Orchestran soittamina. © Wouter Maeckhelberghe

Tulevana sunnuntaina alkava BRQ Vantaa Festival kutsuu kuulemaan vanhaa musiikkia. Festivaalin antimista voi nauttia 17. elokuuta saakka. Tärkeimpänä konserttipaikkana toimii pääkaupunkiseudun vanhin rakennus, 1400-luvulla rakennettu, tunnelmaltaan ja akustiikaltaan ihanteellinen Pyhän Laurin kirkko. Pyhän Laurin kirkon ja Helsingan vanhan kirkon kylän lisäksi festivaali ulottuu ensimmäistä kertaa myös Tikkurilan kirkkoon sekä Helsinkiin Johanneksenkirkkoon.

Festivaalin päätöskonsertissa kuullaan kaksi Suomen ensiesitystä. Israelin vapautuksesta kertovat Georg Philipp Telemannin oratorio Das befreite Israel sekä Johann Heinrich Rollen musiikkidraama Die Befreiung Israels kun flaamilainen Il Gardellino Orchestra konsertoi Johanneksenkirkossa 14.8. Kansainvälisesti arvostettu flaamilainen periodiorkesteri on esiintynyt vuodesta 1988. Hienostunut sointi ja huippulaadun tae tekevät Il Gardellinosta tervetulleen vieraan niin kotimaassaan Belgiassa kuin ulkomailla. Muusikot ovat historiallisiin esityskäytäntöihin erikoistuneita, kansainvälisesti tunnustettuja barokkimuusikoita. Tässä konsertissa Il Gardellino esiintyy koko orkesterinsa, neljän laulusolistin ja neljän ripieno-laulajan voimin.

Festivaalin taiteellisen johtajan, Markku Luolajan-Mikkolan mukaan tämän vuoden festivaali tarjoilee hyvin erilaisia kattauksia vanhaa musiikkia moniin makuihin.
”Haluaisin suositella jokaista konserttia. Kaikki kuulijat löytävät festivaalilta varmasti makunsa mukaista kuunneltavaa. Mikäli ranskalainen barokki miellyttää, kannattaa tulla kuuntelemaan avajaispäivän konsertit. Maanantain konserteissa taas on tarjolla kuplajuomaa musiikillisessa mielessä.”

Vanha musiikki kiehtoo ja voi tarjota ensiesitysten kautta myös jotain aivan uutta.
”Joskus kysytään, että miksi soitetaan samoja vanhoja mestareita. Esimerkiksi Händelin ja Telemannin tuotannot ovat megalomaanisen suuria ja molemmat sävelsivät vuosikymmeniä. Vaikka soittaisimme pelkästään heidän sävellyksiään, menisi kymmeniä vuosia”, Luolajan-Mikkola sanoo.

Tänä vuonna BRQ Vantaa Festivalilla kuullaan aiempia vuosia enemmän puupuhaltimia ja alansa huipputaitureita.
”Olen koettanut orientoitua nykymaailmaan, jossa tykkäykset ja klikkaukset merkkaavat. Esimerkiksi barokkioboistisolistin Marcel Ponseelen tulkintaa on kuunneltu yli neljä miljoonaa kertaa YouTubessa, mikä on aika harvinaista”, Luolajan-Mikkola pohtii.

Il Gardellinon lisäksi festivaalin kansainvälisiin vierailijoihin lukeutuvat 17.8. konsertoiva Phantasm-yhtye, tenori Nicholas Mulroy, jota pääsee kuulemaan konserteissa 10. ja 12.8., sekä 9.8. esiintyvä Bachcelona Ensemble nuorine huippusolisteineen.
”Mulroy on levyttänyt mm. John Eliot Gardinerin ja Jordi Savallin kanssa. Hänellä on upea ääni, mutta hän on myös fantastinen kamarimuusikko.”

(Maistiaiseksi mainittu lähes neljän miljoonan kuulijan video: Il Gardellino, solistinaan barokkioboisti Marcel Ponseele, Alessandro Marcellon Oboekonsertto d-molli, kuultavissa täältä.)

 

EI KOMMENTTEJA

Exit mobile version