UUTISET Suomessa soi Rouvali-ilmiö jatkuu Tampereella

Rouvali-ilmiö jatkuu Tampereella

 

Santtu-Matias Rouvalin vetovoima puree Tampereella.

Santtu-Matias Rouvali on tehnyt Tampere Filharmonian konserteista huippusuosittuja. Silti kaupungissa tapahtuu kevätkaudella paljon muutakin, kuten ooppera La bohème, säveltäjä Kaija Saariahon taidetta valaiseva festivaali sekä kansainvälinen kamarimusiikkifestivaali Tampere Chamber Music.

 

Tampere Filharmonian viime vuosien menestys kiteytyy ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvalin vetovoimaan, karismaan, inspiroivaan muusikkouteen ja rentouteen.

Kun Rouvali tuli orkesterin johtoon vuonna 2013, salit täyttyivät välittömästi, eikä tyhjiä paikkoja ole sen jälkeen juurikaan löytynyt. Tampere-talon 1 800-paikkaisen pääsalin täyttöaste onkin Suomen huippua.

Rouvalin persoonan ja orkesterin tason nousun lisäksi yleisömenestyksen on taannut huomattavan perinteinen klassisromanttinen ohjelmisto.

Klassikoita tuoreesti tulkitseva Rouvali pitää romantiikasta, erityisesti venäläisestä romantiikasta, mutta myös 1900-luvun jälkiromanttisesta ja uusklassisesta musiikista kuten Dmitri Shostakovitshista.

Kevätkaudella Rouvali johtaakin Tampereella muun muassa Shostakovitshin 15. sinfonian (16.5.) sekä Aram Hatshaturjanin teoksista kootun konsertin (26.4.).

Muita Rouvalin johtamien konserttien pääteoksia ovat Gustav Mahlerin neljäs sinfonia (5.4.) ja Arnold Schönbergin orkesterille sovittama Johannes Brahmsin pianokvartetto (15.3.).

Vierailevat kapellimestarit antavat oman panoksensa Rouvalin peruslinjaan: Christopher Warren-Green johtaa Edward Elgarin Enigma-muunnelmat (18.1.), Cathrine Winnes Igor Stravinskyn Tulilinnun (8.3.), André de Ridder Franz Schubertin 9. sinfonian (23.5.) ja Carlos Kalmar Pjotr Tshaikovskin Manfred-sinfonian (25.1.).

Uutta musiikkia on Tampereella kuultu viime vuosina niukemmin kuin mihin totuttiin John Storgårdsin ja Hannu Linnun johtajakausilla.

Tampere Filharmonian kevään tilausteos on Jonne Valtosen elokuvamusiikki ruotsalaisen ohjaajalegendan Mauritz Stillerin elokuvaan Laulu tulipunaisesta kukasta (12.4.).

Kansainvälistä uutta musiikkia edustaa muun muassa Unsuk Chinin sellokonsertto, jonka solistina soittaa Tanja Tetzlaff (23.5.).

Tanja Tetzlaff on kevään vieraita. © Giorgia Bertazzi

Muita kiinnostavia solisteja ovat pianisti Mackenzie Melemed (Selim Palmgrenin Virta-konsertto 8.3.), sellisti Robert Cohen (Shostakovitshin 1. sellokonsertto 25.1.), viulisti Nemanja Radulovic (Hatshaturjanin viulukonsertto 26.4.) ja pianisti Olli Mustonen (Béla Bartókin 2. pianokonsertto 11.1.).

Maj Lind-kilpailuvoittaja Mackenzie Melemed on ahkera Suomen-kävijä.

Tampere-talolla on pitkät perinteet säveltäjäesittelyissä. 1990-luvulla omat pikkufestivaalinsa saivat Esa-Pekka Salonen, Usko Meriläinen ja Jouni Kaipainen. Sitten konsepti jäi unohduksiin pariksi vuosikymmeneksi, kunnes viime vuonna talossa järjestettiin rockmuusikko Ismo Alangon ympärille koottu viikonloppu.

Nyt samantapainen formaatti rakennetaan säveltäjä Kaija Saariahon kanssa. Maaliskuisen Kylässä Kaija Saariaho -tapahtuman pääkonsertin ohjelmassa on Saariahon keskeisiin teoksiin kuuluvan La Passion de Simone -oratorion kamariversion Suomen ensiesitys (10.3.). Uuden version kokoonpanoon kuuluvat kamariorkesteri, sopraanosolisti, neljän laulajan yhtye ja Simone Weilin roolissa oleva näyttelijä.

Kaija Saariaho saa oman teemaviikonlopun maaliskuussa. © Maarit Kytöharju

Näyttämöllisen oratorion esittävät kamariorkesteri Avanti ja ranskalainen musiikkiteatteriryhmä La Chambre aux echos, jonka perustaja on Saariahon poika, näytelmäkirjailija, ohjaaja ja kääntäjä Aleksi Barrière. Hän on myös ohjannut Tampereella nähtävän La Passionin uuden version. Kapellimestarina on Clément Mao-Takacs.

Saariaho-tapahtumassa on vahva kasvatuksellinen näkökulma. Festivaalin pääkonserttiin kutsutaan 200 lukiolaista. Lisäksi Tampere-talo ja Kaija Saariaho järjestävät työpajan Tampereen Musiikkiakatemian säveltäjäopiskelijoille ja nuorten pirkanmaalaisten säveltäjien konsertin.

 

Tampereen ooppera on jo perinteisesti hallinnut tamperelaisen musiikkielämän keskitalven paria viikkoa.

Viime vuoden kotimaisen suurteoksen, Olli Kortekankaan Veljeni vartijan jälkeen Tampereen oopperassa palataan perusohjelmistoon. Giacomo Puccinin La bohème saa ensi-iltansa helmikuun 9. päivä. Esityksiä on kaikkiaan kuusi.

Teoksen johtaa Alberto Hold-Garrido ja ohjaa Kari Heiskanen. Rooleissa ovat Helena Juntunen (Mimi), Jesus Garcia (Rodolfo), Arttu Kataja (Marcello), Waltteri Torikka (Schaunard), Suvi Väyrynen (Musetta) ja Timo Riihonen (Colline).

 

Tampereen musiikkikevään aloittaa kolmannen kerran järjestettävä Tampere Chamber Music -festivaali tammikuussa (24.-27.1.). Pianisti Heini Kärkkäisen ideoima ja johtama tapahtuma yhdistää kansainvälisten muusikoiden soittamaa klassista kamarimusiikkia sekä tutkailee musiikin vaikutusta ihmisten hyvinvointiin. Festivaaliin kuuluu konserttien lisäksi luentoja ja keskustelutilaisuuksia.

Tampere Chamber Musicin taiteilijavieraita ovat muiden muassa viulisti Hugo Ticciati, sellisti Robert Cohen, alttoviulisti Juan-Miguel Hernandéz, viulisti Priya Mitchell, klarinetisti Christoffer Sundqvist, tanssija Minna Tervamäki ja viulisti Réka Szilvay.

Harri Hautala

EI KOMMENTTEJA

Exit mobile version