Tuore festivaali yhdistää barokkia ja kansanmusiikkia

Christina Baroque -festivaali yhdistää barokkimusiikkia ja kansanmusiikkia. © Viktor Olaus Nygård.

Tulevana viikonloppuna, 2.–4. syyskuuta Kristiinankaupungissa alkaa uusi festivaali: Christina Baroque. Festivaalin musiikki ammentaa inspiraatiota kaupungin omasta historiasta, kuten kuningatar Kristiinasta ja hänen ansiokkaasta kulttuurimesenaatin työstään 1600-luvulla, mutta myös seudun paikallisesta musiikkihistoriasta, pohjanmaalaisen kansanmusiikin myötä. Festivaalin taiteellinen johtaja on sopraano Kajsa Dahlbäck ja festivaalin järjestää Vaasa Baroque ry. Dahlbäck kertoo vierailleensa kesäisin ahkerasti Kristiinankaupungissa, josta hänen äitinsä puolen suku on kotoisin.
”Ajattelin, että onko mahdollista, ettei tällaisessa kaupungissa ole omaa klassisen musiikin festivaalia. Totesin miehelleni, että minun täytyy perustaa sellainen.”

Kristiinankaupunki on perustettu 1649 ja itse kuningatar Kristiina allekirjoitti kaupungin privilegiokirjan. Kuningatar tunnetaan myös kulttuurityöstään, joka innoitti myös festivaalia.
”Kristiina, josta kaupunki sai nimensä, oli mitä luultavimmin mielettömän kiinnostava mesenaatti ja vieläpä nainen 1600-luvulla. Kuningatar Kristiina on tärkeässä osassa myös omaa taiteellista tohtorintutkintoani. Kristiinankaupungissa on myös upeita taloja ja konserttipaikkoja, kuten Ulrika Eleonoran kirkko sekä raatihuone”, Dahlbäck kertoo.

Festivaalin taiteellinen johtaja on Kajsa Dahlbäck, joka hämmästeli sitä, ettei Kristiinankaupungissa ole omaa klassisen musiikin festivaalia ja päätti perustaa sellaisen. © Viktor Olaus Nygård.

Polskaa ja tanssia

Kyseessä ei ole järjestäjien mukaan mikään ”ihan perus barokkifestari”. Christina Baroque pyrkii yhdistämään kuningattaren mesenaatintyön, barokkimusiikin sekä 1600-luvulla rikkaana alueella soineen eteläpohjalaisen kansanmusiikin. Festivaalilla kansanmusiikkia, tarkemmin polskaa, soittaa mm. viulisti Kreeta-Maria Kentala, joka julkaisi viime vuonna Tea Polson kanssa Polska Pandolfi -levyn. Niin levyn kuin konsertin ohjelmisto yhdistää villejä polskia ja Pandolfin sonaatteja varhaisbarokin ajalta.
”On kiva tuoda levyn ohjelmisto Etelä-Pohjanmaalle. Polskaa on soitettu villisti ja polskat sisältävät paljon improvisaatiota ja koristelua ja niissä on aina tietty tempo. Polskat ja barokkimusiikki sopivat hyvin yhteen, sillä molemmat ovat tanssimusiikkia. Barokin aikaan hovissa tanssittiin ja kansa tanssi kapakoissa”, Kentala kertoo.

Mitä olisikaan tanssimusiikki ilman tanssia. Barokin aikakaudella tanssi oli kiinteä osa musiikkia ja Kajsa Dahlbäck kertoo, että esimerkiksi kaikki hovilaulajat myös tanssivat. Kuningatar Kristiinan musiikki -konsertissa barokkitanssija, barokkifagotisti ja dulcianisti Jani Sunnarborg esiintyy tanssien yhdessä sopraano Kajsa Dahlbäckin ja Earthly Angels -ensemblen kanssa.
”Luvassa on kaksi courant-tanssia ja yksi sarabande. Courant oli mm. kuningas Ludvig XIV:n bravuuri ja on sanottu, että hän olisi itse jopa esiintynyt kuningatar Kristiinalle. Sarabande on soolotanssi, joka on hyvin vapaa. Laulajan kanssa esiintyminen tuo paljon lisää tanssiin – laulu kertoo oikean affektin ja hengityksestä tulee ikään kuin yhteinen”, Sunnarborg sanoo.

Yleisölle matala kynnys

Festivaalin järjestäjille ja esiintyjille on tärkeää, että Christina Baroque tuo elämää Etelä-Pohjanmaalle ja muusikoille työtä kotiseudulleen. Tapahtumassa on tavoitteena pitää myös matala kynnys yleisölle osallistua. Avajaiskonsertissa mm. Vivaldin motetin tulkitseva mezzosopraano Erica Back pohtii, että klassisen musiikin yhdistäminen kansanmusiikkiin voi madaltaa kynnystä yleisölle.
”Tuntuu tärkeältä yhdistää kansanmusiikkia ja barokkimusiikkia. Klassisen musiikin konserteissa yleisö joskus luulee, että heidän pitäisi osata ja tietää hirveän paljon musiikista, vaikka he voisivat vain tulla nauttimaan siitä. Kun klassinen yhdistetään kansanmusiikin kanssa, yleisölle saattaa olla helpompi tulla kuuntelemaan. Itsekin aloitin laulamisen kansanmusiikista”, Back sanoo.

Mezzosopraano Erica Back kuuluu Oldenburgin oopperatalon ensembleen, mutta vierailee Christina Baroque -festivaalilla ja tulkitsee festivaalin avajaiskonsertissa mm. Vivaldia. © Viktor Olaus Nygård.

Yksi matalan kynnyksen tapahtuma on konserttien jälkeen järjestettävät barokkijatkot, jolloin festivaalin taiteilijat jalkautuvat paikalliseen ravintolaan soittamaan. Kajsa Dahlbäck toivoo festivaalin avaavan ihmisten silmiä myös kotiseudun elämyksille: aina ei tarvitse lähteä kauas kokemaan hienoja kokemuksia. Se on myös ilmastoteko.
”Luvassa on myös kansanmusiikkipainotteisia lounaskonsertteja ja barokkimessu sekä Novia-ammattikorkeakoulun barokkimusiikin opiskelijoiden lounaskonsertti. Sana barokkimusiikki ei ehkä ole yhtä latautunut kuin klassinen musiikki ja esimerkiksi Vaasa Baroquen konserteissa on ollut aina lapsia ja nuoria. Haluan nähdä asian pedagogisesta näkökulmasta ja tutustuttaa uutta kuulijakuntaa barokkimusiikkiin. Siksi konserttimme ovat maksuttomia alaikäisille”, hän sanoo.

Christina Baroque -festivaalin ohjelmaan pääset tutustumaan täältä.

Edellinen artikkeliSibelius-festivaalilla huippuvierailu ja konsertti koko perheelle
Seuraava artikkeliMoniäänisyys valtasi Luzernin