Viime viikolla musiikkitoimittaja Vesa Sirén uutisoi Helsingin Sanomissa Suomen Sinfoniaorkesterit ry:ltä saamansa tilaston (sekä HS:n datadeskin laskelmien) perusteella sukupuolijakauman* tilanteesta kotimaisten ammattiorkesterien solistien, kapellimestarien ja soitettujen säveltäjien kohdalla vuonna 2020. Kaikki konsertit yhteenlaskettuna (poislukien peräkkäinen saman konserttiohjelman toisto) naisten osuus solisteista on noussut vuoden 2019 44 prosentista jo noin 50 prosenttiin, ja kapellimestareissa heitä oli 16%, mikä on viiden prosenttiyksikön nousu edellisvuodesta. Säveltäjissä naisten osuus oli 6%.
Rondo päätti suorittaa datasta hitusen vertailuja. Mukaan on ammattiorkesterien ohella laskettu myös kaksi ammattimaista nuoriso-orkesteria eli Vivo sekä Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri. Huomioitakoon, että yksittäisen orkesterin yksittäisestä vuodesta on paha vetää kovin voimakkaita johtopäätöksiä orkesterin laajempivuotisesta tendenssistä sukupuolittumisen suhteen.
Mikäli kaikkia kolmea osuutta kohdellaan painoarvoltaan samoina, ja alle 5 konserttia soittaneita orkestereita ei lasketa tilastovääristymän mahdollisuuden vuoksi, on tässä sukupuolijakaumaltaan tasaisin kymmenikkö:
- Suomalainen barokkiorkesteri
- Lapin kamariorkesteri
- Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri
- Radion sinfoniaorkesteri
- UMO Helsinki Jazz Orchestra
- Lappeenrannan kaupunginorkesteri
- Tapiola Sinfonietta
- Vantaan viihdeorkesteri
- Helsingin kaupunginorkesteri
- Kuopion kaupunginorkesteri
*Sukupuolet ovat oletettuja; muunsukupuolisista ei tilastossa ole tietoa.
Santeri Kaipiainen