TUOREIMMAT UUTISET Ung Nordisk Musik alkaa tänään Tampereella

Ung Nordisk Musik alkaa tänään Tampereella

Tampere Cappella harjoittelemassa UNM-ohjelmaa sunnuntaina 23.8.2020. © Markku Uusitalo

Ung Nordisk Musik -festivaali (UNM) on palannut viiden vuoden syklinsä mukaisesti Suomeen – tällä kertaa Tampereelle. Vuorotellen eri Pohjoismaissa vuodesta 1946 järjestetyn tapahtuman ohjelmassa on avoimen haun kautta valittuja teoksia pääosin alle 30-vuotiailta Pohjoismaissa ja Virossa asuvilta säveltäjiltä. Festivaali käynnistyy tänään iltakonsertilla ja kestää tämän viikon lauantaihin saakka. Esiintymässä viikon aikana ovat mm. Tampere Filharmonia, TampereRaw, Tampering Ensemble, Tampere Cappella, Ääni-kollektiivi ja Tema-kvartetti – koko ohjelmaa voi tarkastella täällä.

Tämän vuoden teemana on Music Ecology. ”Meitä kiinnostaa jokaisen oma henkilökohtainen suhde tähän teemaan, sillä meillä ei ole mahdollisuutta käsitellä näin isoa teemaa sen globaalissa vakavuudessaan, joten keskitymme siihen, mitä se tarkoittaa nuorten pohjoismaalaisten säveltäjien ja äänitaiteilijoiden omassa elämässä, työssä ja musiikissa”, kertoo festivaalijohtaja Lauri Supponen. ”Ainoa ohjelman teos, jossa eksplisiittisesti tekstin kautta on ilmastonmuutosta vastustava agenda, on Cecilia Damströmin Requiem for our Earth.”

Teemaa ei vielä oltu päätetty festivaalin teoshaun aikaan, joten festivaaliohjelman koonnissa se vaikutti ennen kaikkea residenssisäveltäjien ja heidän teostensa osalta. ”Olemme tietäneet Riikka Talvitiellä, Petri Kuljuntaustalla, Tanja Tieksolla ja John Luther Adamsilla olevan sanottavaa aiheesta. Kolme ensimmäistä pitävät myös festivaalilla luennon, ja [yhdysvaltalainen] Adams on kirjoittanut festivaalin lehteen eli zineen”, Supponen kertoo. ”Teema näkyy konkreettisesti zinessä, johon viisi nuorta osallistuvaa säveltäjää on kukin kirjoittanut lyhyen tekstin omasta henkilökohtaisesta suhteestaan musiikin ja ekologian teemaan. Tamperelaiselle yleisölle festivaali näyttäytyy ensisijaisesti kuitenkin nuorten pohjoismaisten säveltäjien ja äänitaiteilijoiden festivaalina.”

Teema on samansuuntainen kuin keväällä koronan takia erityisjärjestelyin toteutetulla Tampere Biennalella. Tapahtumille oli suunniteltu yhteistyötä jo ennen pandemiaa. ”Meillä oli tarkoitus olla Biennalessa UNM-iltama, jossa yksi teoksista olisi esitetty ja jossa olisimme julkistaneet ohjelman, mutta Biennale lähetettiin radioituna festivaalina. Ehdotin sitten (Biennalen toiminnanjohtaja) Minnakaisa Kuivalaiselle, että meidän ohjelmassa olisi tilaa. Heidän konserteistaan on nyt kaksi UNM-viikolla”, Supponen kertoo.

Lähes kaikki festivaaliin valitut säveltäjät osallistuvat matkustusrajoitusten vuoksi etänä. ”Ainoastaan he, jotka saavat matkustaa vapaasti, ovat tulleet: yksi säveltäjä saapui Italiasta, kaksi Virosta, kaksi saapui Saksasta ennen rajoitusten palauttamista samoin kuin kaksi Islannista”, Supponen listaa. Loput nuoret säveltäjät seuraavat tapahtumia verkossa ja osallistuvat etänä yhteisiin verkostoitumistilaisuuksiin. ”On tärkeää, että nämä taiteilijat pääsevät tutustumaan toisiinsa. UNM:n voima on parhaimmillaan elinikäisten kontaktien luomisessa. Tanskalaissäveltäjä Niels Rosing-Schow totesi minulle kerran, että UNM:n vuoksi pohjoismaisten säveltäjien välillä ei ole diivailua tai opillisia riitoja.”

EI KOMMENTTEJA

Exit mobile version