Jyväskylän oopperan seuraava tuotanto on Joonas Kokkosen ooppera Viimeiset kiusaukset. Oopperayhdistys sai Suomen Kulttuurirahastolta 45 000 euron apurahan oopperan toteuttamiseen. Myös oopperan solistit on julkaistu: päärooleissa laulavat basso Mika Kares (Paavo Ruotsalainen), sopraano Johanna Rusanen (Riitta) ja basso Jaakko Ryhänen (seppä Högman). Oopperan muissa rooleissa laulavat muun muassa Silja Aalto, Olga Heikkilä, Maiju Vaahtoluoto, Johan Krogius ja Sampo Haapaniemi. Viimeisten kiusauksien ensi-ilta on 31.12.2021, ja kapellimestarina toimii Ville Matvejeff.
Suomen Kulttuurirahasto on myöntänyt runsaasti muitakin kohde- ja työskentelyapurahoja tutkijoille ja taiteilijoille – myös muusikoille, säveltäjille ja musiikkiyhteisöille. Helmikuussa myönnettyihin apurahoihin voit tutustua täällä.
Taideneuvosto on syvästi huolestunut koronarajoitusten vaikutuksista taide- ja kulttuurialan tulevaisuudelle ja vaatii tulevaisuudennäkymää ulos kriisistä, kirjoittaa Taiteen edistämiskeskus (Taike) tiedotteessaan. ”Jo nyt on selvää, että koko suomalaisen kulttuurin kenttä kokee pandemiasta pitkäkestoisia vaurioita. Tämän katastrofin lisäksi kulttuurialaa uhkaa jälleen täysin kohtuuttomasti nimenomaan taiteen kenttään kohdistuva näkymä veikkausvoittovarojen rajusta pudotuksesta. Yhdessä koronan taloudellisten seuraamusten kanssa nämä leikkaukset johtaisivat lainkaan liioittelematta taidetoiminnan täystuhoon. Taideneuvosto vaatii, että valtion vuoden 2022 taidebudjetissa kompensoidaan täysimääräisesti taide- ja kulttuuritoiminnan veikkausvoittovarojen leikkaukset”, kertoo Taideneuvoston puheenjohtaja, kirjailija Juha Itkonen tiedotteessa.
Lontoossa on toistaiseksi hylätty merkittävä suunnitelma uuden ja näyttävän musiikkitalon rakentamiseksi kaupungin ydinkeskustaan Cityyn. 288 miljoonan punnan projekti ei The Guardianin artikkelin mukaan ole koronapandemian seurausten vuoksi taloudellisesti mahdollinen. Sen sijaan Barbican Centre –konserttitalo aiotaan uudistaa remontilla vuonna 2022, kirjoittaa Classical Music. Barbicanissa konsertoivat muun muassa Lontoon sinfoniaorkesteri ja BBC:n sinfoniaorkesteri.
Nimityksiä: Los Angelesin filharmonikkojen ja Hollywood Bowlin operatiivinen johtaja (vastaa suomalaisen orkesterin intendenttiä) Gail Samuel on nimitetty Bostonin sinfoniaorkesterin toimitusjohtajaksi. Samuel on työskennellyt lähes kolmekymmentä vuotta Los Angelesin filharmonikkojen hallinnossa, ja hänestä tulee ensimmäinen nainen 140-vuotiaan Bostonin sinfoniaorkesterin hallinnon johdossa.
Venäläiskapellimestari Alevtina Ioffe on nimetty Pietarin Mihailovski-teatterin taiteelliseksi johtajaksi. Mihailovski-teatteri on Pietarin toiseksi tunnetuin oopperatalo Mariinskin jälkeen, ja Ioffe on ensimmäinen naiskapellimestari merkittävän venäläisen musiikki-instituution johdossa.
Kuolinuutisia: Brittiläinen kapellimestari Steuart Bedford on kuollut 81 vuoden iässä. Hänet tunnettiin ennen kaikkea Benjamin Brittenin musiikin puolestapuhujana, ja hän johti Brittenin oopperan Kuolema Venetsiassa kantaesityksen vuonna 1973 Aldeburghin festivaaleilla. Sittemmin hän toimi festivaalin taiteellisena johtajana vuosina 1974–1998.
Argentiinalaiskitaristi ja -säveltäjä Jorge Morel on kuollut 10. helmikuuta 89 vuoden iässä. Klassisen koulutuksen saanut Morel muutti nuorena aikuisena New Yorkiin, ja tuli tunnetuksi ennen kaikkea niin klassisten pianosonaattien kuin musikaalien ja kevyen musiikin sävelmien sovittamisesta soolokitaralle. Hänen ohjelmistoonsa kuului paljon latinalaisamerikkalaista kitaramusiikkia, myös hänen omaansa, minkä lisäksi hän soitti yhdessä Errol Garnerin ja Dizzy Gillespien kaltaisten jazzmuusikkojen kanssa.
Ranskalaissellisti Jean-Marie Gamard on kuollut 78 vuoden iässä. Gamard työskenteli Orchestre national de Francen ja myöhemmin Pariisin kansallisoopperan soolosellistinä sekä Pariisin konservatorion sellonsoiton professorina.
Säveltäjä, yhtyeenjohtaja, huilisti ja lyömäsoittaja Johnny Pacheco on kuollut 15. helmikuuta 85 vuoden iässä. Dominikaanisessa tasavallassa syntynyt ja 11-vuotiaana perheensä kanssa New Yorkiin muuttanut Pacheco perusti vuonna 1964 levy-yhtiön Fania, jonka julkaisut tekivät salsamusiikista maailmanlaajuisen ilmiön. Hän sävelsi muun muassa laulajatähti Celia Cruzin esittämiä kappaleita ja johti hänen yhtyettään.