Kapellimestari Jonas Rannila on yhden päivän kuluessa menettänyt suuren osan tärkeimmistä töistään. Syynä on viime viikonloppuna esiin tullut epäsopiva seksuaalinen käytös.
Skandaali alkoi Long play -verkkolehden julkaistua nimettömiin lähteisiin perustuvan juttunsa. Siinä kerrottiin Rannilan seksuaalissävytteisistä teoista nuorten muusikkomiesten kanssa. Osa kuvatuista teoista täyttää ahdistelunkin tunnusmerkit. Lehden mukaan epäsopiva käytös on jatkunut pitkään. Opera Box -seurueen kapellimestarina Rannila on ollut nuoriin freelancer-muusikoihin merkittävässä vallankäytön asemassa.
Artikkelissa ei mainittu nimiä, mutta maanantaina Jonas Rannila tuli ulos Facebook-sivullaan. ”Jotta väitteet eivät kohdistuisi vääriin ihmisiin, haluan kertoa artikkelin kertovan minusta”, hän kirjoitti.
”En ole ymmärtänyt hiljalleen kehittyneen valta-asemani merkitystä myös yksityiselämässäni ja käytökseni on siten loukannut muita. — Osoitan syvän anteeksipyyntöni kaikille, joita käytökseni on loukannut. Tämä ei ole ollut tarkoitukseni.”
Rannila korosti, että on tärkeää, että väärinkäytöksiin puututaan, eikä ongelmia jätetä käsittelemättä. Hän ei kuitenkaan voi allekirjoittaa artikkelin väitteitä sellaisinaan ja toivoo, että saisi käsitellä asiat asianomaisten kanssa. Hän sanoo ymmärtäneensä käytöksensä ongelmalliset piirteet ja tulevansa toimimaan tulevaisuudessa tosiin.
Reaktio Rannilan työnantajien taholta oli nopea. Kansallisooppera perui hänen työsuhteensa. Rannilan oli määrä johtaa Madetojan Pohjalaisia ensi syksynä. Sitten myös Opera Box tiedotti, että Rannila ei jatka seurueen musiikillisena johtajana.
Opera Boxin johtaja Ville Salonen sanoo, että päätös tehtiin Rannilan kanssa yhteisymmärryksessä. Syksyn esitykset johtavat Ruut Kiiski ja Solveig Lindroos.
Rannila nimettiin maaliskuussa myös Pori Sinfoniettan ylikapellimestariksi. Porissa hänen sopimuksensa kohtaloa vielä tutkitaan. Tampere-talo sen sijaan erotti hänet tiistaina elokuun lopussa ensi-iltaan tulevasta tuotannosta Taru sormusten herrasta, joka on Tuomas Kantelisen säveltämä.
Rannila menetti myös kesäkuun puolessavälissä Musiikkitalon Urut soimaan ry:n ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian järjestämän konsertin, jossa kuullaan Händelin Messias. Kapellimestari itse ei ole kommentoinut asioita julkaisunsa jälkeen.
Ville Saloselle Rannilan käytös tuli täytenä yllätyksenä. ”En ole kuullut hänestä mitään työasioihin liittyviä moitteita tai valituksia, enkä yksityiselämäänkään”, Salonen sanoo Rondolle. ”Meillä on käyttäytymisohjeistus, joka jaetaan joka tuotannon työntekijöille, ja siihen sitoudutaan. Meille ei ole tullut valituksia.”
Salosen mukaan sotku ei suuremmin muuta Opera Boxin toimintaa. Orkesterin muusikotkin ovat pysyneet riveissä – kukaan heistä ei ole irtisanoutunut tapahtuneen johdosta.
Salonen perusti Opera Boxin yhdessä ohjaaja Ville Saukkosen ja Rannilan kanssa 2016. Se on kehittynyt tuotantojen määrältään ja laadultaan Suomen vireimmäksi vapaaksi oopperaseurueeksi, joka esittää vuosittain kymmenkunta oopperaa ja työllistää suuren määrän vapaita laulajia ja muusikoita. Viime vuonna se sai Taikelta 65 000 ja Helsingin kaupungilta 12 000 euron avustuksen.
Long play -verkkolehden henkilöitä nimeämätön artikkeli kirvoitti heti ilmestyttyään kiivaan keskustelun sosiaalisessa mediassa ja mm. Sibelius-Akatemian dekaani Emilie Gardberg ja Savonlinnan oopperajuhlien johtaja Ville Matvejeff julkaisivat kannanottonsa, jossa he vakuuttivat toimivansa turvallisen työyhteisön puolesta ja epäasiallista kohtelua ja väärinkäytöksiä vastaan. Rannilalla ei ollut työsuhdetta kyseisten laitosten kanssa.
•••
EDIT: Lisättiin 4.6. Tampereen Taru sormusten herrasta -tuotannon tieto.