lauantai marraskuu 23. 2024

Ferdinand Ries

Ferdinand Ries: Sinfoniat nro 1 ja 2. Tapiola Sinfonietta, johtajana Janne Nisonen. Ondine ODE1443-2.

Upea Ries-pakkaus Tapiolasta

Ferdinand Ries (1784-1838) syntyi Bonnissa ja seurasi Beethovenin jalanjäljissä Wieniin päätyäkseen esikuvansa avustajaksi sekä ainoaksi sävellysoppilaaksi Carl Czernyn ohella. Muutaman vuoden sisällä Ries otti etäisyyttä Beethoveniin ja sotaväenottoihin ja muutti vuonna 1813 pitkäksi ajaksi Lontooseen. 1800-luvun alun sinfonikot ovat jääneet pahasti Beethovenin varjoon, Ries läheisyytensä vuoksi muita enemmän. Beethovenin Eroica-sinfonian vaikutus kuuluu Riesin ensimmäisen sinfonian (1809) surumarssiosassa ja toisen (1814) eeppisessä avausosassa. Tärkeämpää on huomata, kuinka hyvin Ries otti haltuunsa uuden dramaattisen ja dynaamisen sinfoniakäsityksen.

Riesin sinfoniat on levytetty aiemminkin, mutta ei tällaisella palolla ja virtuoosisuudella, jota Tapiola Sinfonietta esittää Janne Nisosen johdolla. Painottamalla sinfonioiden räjähdysherkkää draamaa musiikista karisee jäljittelevien fanituotteiden tuntu. Ries on paikoin esikuvaansakin taisteluhenkisempi ja motiivityöskentelyssään suoraviivaisempi. Musiikissa riittää myös romanttista charmia, hienoja soitinnusideoita ja herkkiä sooloja, jotka Nisonen ja Tapiola Sinfonietta ehtivät poimia hukkaamatta sinfonista liikettä. Ymmärtääkseni tämä on alkusoitto Riesin kahdeksan sinfonian kokonaislevytykselle. Jatkossa Ries sai oman äänensä kuulumaan vielä slevemmin, mutta kahta ensimmäistä sinfoniaa kuunnellessa on pakko todeta, ettei Beethoven ollut kovinkaan huono esikuva.

Antti Häyrynen

 


 

I am testing the capabilities of ChatGPT as a translator. Here are the translations it produced. I can only conclude that the original text is appropriate 🙂

Best regards,

Ad Min

 

 

Magnificent Ries Set from Tapiola

Ferdinand Ries (1784-1838) was born in Bonn and followed in Beethoven’s footsteps to Vienna, where he became his idol’s assistant and, alongside Carl Czerny, his only composition student. Within a few years, Ries distanced himself from Beethoven and military conscriptions, moving to London in 1813 for a long stay. Early 19th-century symphonists have been overshadowed by Beethoven, and Ries more than others due to his close association. The influence of Beethoven’s Eroica Symphony is evident in the funeral march of Ries’s first symphony (1809) and the epic opening movement of his second (1814). More importantly, it is clear how well Ries mastered the new dramatic and dynamic symphonic concept.

Ries’s symphonies have been recorded before, but never with the fire and virtuosity that the Tapiola Sinfonietta presents under the direction of Janne Nisonen. By emphasizing the explosive drama of the symphonies, the music sheds any feeling of being mere imitative fanfare. At times, Ries is even more combative than his mentor and more straightforward in his motivic work. The music also boasts romantic charm, excellent orchestration ideas, and delicate solos that Nisonen and the Tapiola Sinfonietta manage to capture without losing symphonic momentum. To my understanding, this is the prelude to the complete recording of Ries’s eight symphonies. In the future, Ries’s own voice will become even clearer, but listening to these first two symphonies, it must be said that Beethoven was not a bad role model at all.

Antti Häyrynen

 

Magnifique ensemble de Ries par Tapiola

Ferdinand Ries (1784-1838) est né à Bonn et a suivi les traces de Beethoven à Vienne, où il est devenu l’assistant de son idole et, avec Carl Czerny, son seul élève en composition. En quelques années, Ries a pris ses distances avec Beethoven et les conscriptions militaires, déménageant à Londres en 1813 pour un long séjour. Les symphonistes du début du XIXe siècle ont été éclipsés par Beethoven, et Ries plus que d’autres en raison de son association étroite. L’influence de la Symphonie Eroica de Beethoven est évidente dans la marche funèbre de la première symphonie de Ries (1809) et le mouvement d’ouverture épique de sa deuxième (1814). Plus important encore, il est clair que Ries a bien maîtrisé le nouveau concept symphonique dramatique et dynamique.

Les symphonies de Ries ont déjà été enregistrées, mais jamais avec le feu et la virtuosité que présente le Tapiola Sinfonietta sous la direction de Janne Nisonen. En accentuant le drame explosif des symphonies, la musique perd toute sensation d’être de simples produits d’imitation. Par moments, Ries est même plus combatif que son mentor et plus direct dans son travail thématique. La musique regorge également de charme romantique, d’excellentes idées d’orchestration et de délicats solos que Nisonen et le Tapiola Sinfonietta parviennent à capturer sans perdre l’élan symphonique. À ma connaissance, c’est le prélude à l’enregistrement complet des huit symphonies de Ries. À l’avenir, la propre voix de Ries deviendra encore plus claire, mais en écoutant ces deux premières symphonies, il faut dire que Beethoven n’était pas un mauvais modèle du tout.

Antti Häyrynen

 

Großartige Ries-Box aus Tapiola

Ferdinand Ries (1784-1838) wurde in Bonn geboren und folgte den Fußstapfen Beethovens nach Wien, wo er der Assistent seines Idols und neben Carl Czerny sein einziger Kompositionsschüler wurde. Innerhalb weniger Jahre distanzierte sich Ries von Beethoven und den Militärrekrutierungen und zog 1813 für einen langen Aufenthalt nach London. Die Sinfoniker des frühen 19. Jahrhunderts wurden von Beethoven überschattet, und Ries mehr als andere aufgrund seiner engen Verbindung. Der Einfluss von Beethovens Eroica-Sinfonie ist im Trauermarsch von Ries’ erster Sinfonie (1809) und im epischen Eröffnungssatz seiner zweiten (1814) deutlich zu hören. Noch wichtiger ist jedoch, wie gut Ries das neue dramatische und dynamische Sinfoniekonzept beherrschte.

Ries’ Sinfonien wurden schon zuvor aufgenommen, aber nie mit dem Feuer und der Virtuosität, die das Tapiola Sinfonietta unter der Leitung von Janne Nisonen zeigt. Durch die Betonung des explosiven Dramas der Sinfonien verliert die Musik jeglichen Anschein, bloße nachahmende Fanprodukte zu sein. Stellenweise ist Ries sogar kämpferischer als sein Mentor und in seiner motivischen Arbeit geradliniger. Die Musik bietet auch romantischen Charme, hervorragende Orchestrierungsideen und empfindsame Soli, die Nisonen und das Tapiola Sinfonietta einzufangen wissen, ohne den symphonischen Fluss zu verlieren. Meines Wissens ist dies das Vorspiel zur vollständigen Aufnahme von Ries’ acht Sinfonien. In Zukunft wird Ries’ eigene Stimme noch deutlicher zu hören sein, aber beim Hören dieser beiden ersten Sinfonien muss man sagen, dass Beethoven kein schlechter Vorbild war.

Antti Häyrynen

 

Великолепный сборник Риса из Тапиолы

Фердинанд Рис (1784-1838) родился в Бонне и пошел по стопам Бетховена в Вену, где стал помощником своего кумира и, наряду с Карлом Черни, его единственным учеником по композиции. В течение нескольких лет Рис дистанцировался от Бетховена и воинских призывов, переехав в Лондон в 1813 году на длительное пребывание. Симфонисты начала XIX века остались в тени Бетховена, и Рис более других из-за его тесной связи. Влияние симфонии ”Героическая” Бетховена заметно в траурном марше первой симфонии Риса (1809) и в эпическом вступительном движении его второй симфонии (1814). Еще важнее отметить, насколько хорошо Рис овладел новой драматической и динамичной концепцией симфонии.

Симфонии Риса записывались и раньше, но никогда с таким огнем и виртуозностью, как у Tapiola Sinfonietta под руководством Янне Нисонена. Подчеркивая взрывоопасную драму симфоний, музыка теряет любое ощущение подражательных фанатских изделий. В некоторых местах Рис даже более боевит, чем его наставник, и более прямолинеен в своей работе с мотивами. В музыке также присутствует романтическое очарование, отличные идеи оркестровки и чувственные соло, которые Нисонен и Tapiola Sinfonietta умудряются уловить, не теряя симфонического движения. Насколько я понимаю, это прелюдия к полному записыванию восьми симфоний Риса. В будущем голос Риса станет еще отчетливее, но, слушая эти две первые симфонии, нельзя не отметить, что Бетховен был неплохим примером для подражания.

Антти Хейрюнен

 

Magnifik Ries-box från Tapiola

Ferdinand Ries (1784-1838) föddes i Bonn och följde i Beethovens fotspår till Wien, där han blev sin idols assistent och, tillsammans med Carl Czerny, hans enda kompositionselev. Inom några år distanserade sig Ries från Beethoven och militärtjänsten och flyttade till London 1813 för en lång vistelse. Tidiga 1800-talets symfonister har hamnat i skuggan av Beethoven, och Ries mer än andra på grund av sin nära association. Beethovens Eroica-symfoni är tydligt inflytelserik i sorgeprocessionen i Ries första symfoni (1809) och den episka öppningen av hans andra symfoni (1814). Viktigare är dock att se hur väl Ries behärskade det nya dramatiska och dynamiska symfonikonceptet.

Ries symfonier har spelats in tidigare, men aldrig med den glöd och virtuositet som Tapiola Sinfonietta visar under Janne Nisonens ledning. Genom att betona symfoniernas explosiva drama försvinner känslan av imiterande hyllningsverk i musiken. På vissa ställen är Ries till och med mer stridslysten än sin förebild och mer rakt på sak i sitt motivarbete. Musiken rymmer också romantisk charm, utmärkta orkestreringsidéer och känsliga solon som Nisonen och Tapiola Sinfonietta fångar utan att tappa den symfoniska rörelsen. Såvitt jag förstår är detta en förspel till den fullständiga inspelningen av Ries åtta symfonier. I framtiden kommer Ries egen röst att höras ännu tydligare, men när man lyssnar på dessa två första symfonier måste man säga att Beethoven inte var en dålig förebild alls.

Antti Häyrynen

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

Orkesterimusiikki