Mestarien kesä
Mustasaaren musiikkijuhlat järjestää tänä kesänä peräti viisitoista mestarikurssia, joiden opettajat ovat todellisia mestareita. Mutta riittääkö heille mestarikurssitason oppilaita nykyisessä mestarikurssien tulvassa, ja paljonko nämä pystyvät viidessä päivässä mestariopetuksesta omaksumaan? Eikö mahda monen kohdalla kurssin anti jäädä matrikkelitietoihin liitettäväksi maininnaksi ”opiskellut sen ja sen kuuluisuuden johdolla” – ja eivätkö mahda ulkomaiset opettajat ihmetellä suomalaisten opiskelijoiden kirjavaa tasoa?
Pääkirjoitus Rondossa 5/1986
”Kansallisoopperassa saa vaivata aivoja löytääkseen kontrastin, jolla isonkin teoksen saa toimimaan, jossa saa näyttämölle ilmavuutta ja tilan tuntua”, kertoo lavastaja Seppo Nurmimaa. Jos oopperan ystävä ei Bulevardin talossa ole tuntenut oloaan ahdistuneeksi, on ansio yleensä ollut juuri Nurmimaan.
Tero-Hekka Henell Rondossa 5/1986
Kodaly-menetelmällä on kyllä saavutettu hienoja tuloksia. Mutta Kodaly ei tarkoittanut menetelmäänsä vain muutamia valittuja kouluja ja luokkia varten. Kodalylainen musiikinopetus eliitille – miten tarkasti se seuraakaan mestarin jälkiä – sotii itseään vastaan.
Anne Szemere Rondossa 5/1986
Lopettakaa sotiminen ja tuo järjetön asevarustelu. Purkakaa kaikki asejärjestelmät, niin vanhat kuin uudetkin. Aloittakaa uusi maailmankausi, jolloin kaikki kansat elävät sovussa keskenään – ja puhukaa sitten vasta kulttuurista.
Musiikkipedagogiikan guru Shincichi Suzuki YK:n yleiskokouksessa, Rondo 5/1986
Minne tänne on piilotettu se raaka, alkuvoimainen rytmi, joka savuisesta jazzluolasta ihmisten ilmoille kantautuessaan aikoinaan sai arosuden sydämen pakahtumaan elämisen tuskaan ja riemuun? Löytyihän se sieltä, ja palaset alkavat asettua kohdalleen. Vielä niistä ei muodostu kokonaisuutta. Sibelius-Akatemian jazzlinja luo itseään uudelleen jatkuvasti, tutkinnonuudistusten rajaamissa puitteissa.
Riitta Pietilä Rondossa 5/1986