”Varsinkin uuden yleisön houkuttelemiseksi konserttien kestoa ja alkamisaikaa voisi pohtia kriittisesti. Kun työajat ovat muuttuneet radikaalisti, konsertit voisivat joskus alkaa tavallista aikaisemmin tai myöhemmin.”
Pianisti Stephen Hough Aamulehdessä 11.11.2016.
“Dilemma on, että nyt kun tietäisin, miten laulaa, ei ole enää paloa esiintymään.”
Oopperalaulaja Soile Isokoski Savon Sanomissa 12.11.2016.
”Musiikki on kuin muistisääntö omille kokemuksille: se vahvistaa niitä.”
Pop-laulaja Robin Packalen OP-asiakaslehdessä 3/2016.
”Nykyisin odotetaan, että yhteiskunnan pitää elättää taiteilijoiden elämä opiskelusta lähtien. Nykyään moni kutsuu itseään taiteilijaksi, vaikka elää muiden rahoilla. Se on eräänlaista kerjäämistä, ollaan käsi ojossa.”
Oopperalaulaja Harras Hursti 90-vuotishaastattelussaan Ilta-Sanomissa 23.10.2016.
”Olen soittanut joillakin tosi vaarallisilla alueilla. Viulu kuitenkin tarjoaa minulle matkoillani turvan ja suojan. Soittaessani en ole uhka kenellekään. Päinvastoin: ihmiset tulevat tarjoamaan ruokaa ja asuntoa.”
Viulisti Teemu Kupiainen Aamulehdessä 3.11.2016.
“Kova palkka, vähän työtä.”
Nimettömänä pysyttelevä Lappeenrannan kulttuuritoimen työntekijä kaupunginorkesterin toiminnasta Lappeenrannan Uutisissa 15.10.2016.
“Lappeenrannalla on pääasiassa klassiseen musiikkiin tukeutuva orkesteri ja esimerkiksi Imatralla on 34 kilometrin päässä tunnettu puhallinorkesteri. Noin 100 kilometrin etäisyydellä ovat orkesterit myös Kouvolassa, Mikkelissä ja Kotkassa. Eikö olisi aika ryhtyä suunnittelemaan musiikillisten voimavarojen yhteiskäyttöä?”
Jorma Ojapelto mielipidekirjoituksessaan Etelä-Saimaassa 19.10.2016.
“Olen huolissani klassisen musiikin asemasta musiikkikasvatuksessa, myös musiikkiopistoissa. Musiikkiopistojen tulisi pitää kiinni taidemusiikin kasvatuksesta, kun koulut sitä laiminlyövät. Soitonopiskelu olisi suuri mahdollisuus tutustua ja saada kosketus taidemusiikkiin, jonka rikkaus voi avautua lopuksi ikää.”
Pianotaiteilija Eero Heinonen Itä-Savossa 18.10.2016
“Ei ole mielestäni väärin sanoa, että jos Lauri Tähkän konsertissa ei käy väkeä, Lauri Tähkä lopettaa. Eikä hänen lippumyyntiä tueta julkisin varoin. Uskon, että Kaupunginorkesterin konserttia käyvät kuuntelemassa pääsääntöisesti samat henkilöt kerrasta toiseen, joten konsertista nauttijoiden lukumäärä on marginaalinen verrattaessa muodostuneisiin julkisiin kustannuksiin. Uskon tämän kapean kuuntelijakunnan myös muodostuvan pääasiassa henkilöistä, joilla olisi mahdollisuus maksaa pääsylipusta merkittävämpikin summa. Niin kauan kuin julkisista varoista on varaa maksaa konserttikäynnistä liki 100 euroa kerta, ei mielestäni voida sanoa julkisten varojen olevan loppu.”
Mikkelin kaupunginvaltuutettu Eero Aho (kok.) mielipidekirjoituksessaan Länsi-Savossa 29.10.2016.
”Kirkossa voi olla niin hyvä kokonaisvaikutelma, että se antaa anteeksi akustiset puutteet.”
Jazz-saksofonisti Jukka Perko Helsingin Sanomien NYT-liitteessä 11.11.2016.