perjantai marraskuu 22. 2024

Oikeistolaista aivopesumusiikkia

Tämän nurkkakuntamme kulttuuripolitiikka on tyypillistä: kun kerran pitää järjestää konsertti, tulee joku yläkulttuurin edustaja frakissaan soittamaan yläkulttuurin musiikkia. Etenkin Korsakovin sovittamat Rimskin kappaleet olivat yhteiskunnallisessa sokeudessaan pöyristyttäviä. Olisipa Chiffra soittanut edes pari Chyden laulua tai Hard Day’s Nightin! Entä konsertin visuaalinen puoli? Puolitoista tuntia piti katsoa miltei liikkumatonta frakkipukuista miestä! Ei yhtään strippistä, ei brechtiläistä teatterikäsitystä, ei hawksilaista jännitystä! Poliittiselta kannalta ymmärrän tällaisen aivopesutilaisuuksien järjestämisen oikeistolaisuuden viimeisenä turvakeinona – mutta esiintyköön se sitten omalla nimellään!

Alahuuli Rondossa 1/1967

Voi olla pelkästään tyytyväinen siitä, että nuorisomme valtaa enemmistö jyrkästi kieltäytyy osallistumasta nykyradikaalien touhuiluihin. Nämä hyvinvointiyhteiskunnan ehkä hyvinkin luonnolliset loiset, jotka pitävät hyvänä pilkata Jumalaa, isänmaata, armeijaa, loukata neljättä käskyä, riisua elokuvissaan nuoria tyttöjä alasti, puhua ja kirjoittaa tavalla, jota pidettäisiin häpeämättömänä hollituvissakin, tehdä arvokkaista konserttisaleista sirkusnäyttämöjä, nämä ”radikaalit” saavat nopeasti palkkansa: armeliaan unohduksen.

Antero Kivimaa Rondossa 1/1967

Musiikkielämältämme puuttuu kokonaan suunnittelu ja pitkän tähtäimen ohjelma. Laki Sibelius-Akatemiasta on todellisuutta, ja musiikkiopistot ovat hyllyllä odottamassa vuoroaan. Jonossa on lakialoitteiden mahdollisuuksia vaikka millä mitalla. Sellainen olisi esim. laki, joka varmistaisi maakunnallisten sinfoniaorkesterien aseman ja toimintaedellytykset. Koululaitoksen uudistus on päivänpolttava asia. Jos asiat ratkaistaan yksi kerrallaan, ollaan vaarassa joutua tilanteeseen, jossa puzzle-pelin osaset eivät sovikaan toisiinsa.

Pääkirjoitus, Rondo 1/1967

Iskelmiä on monenlaisia. Liian ”hieno” käännös saattaa saada tuomion, koska kansa ei ymmärrä sitä. Taiteellinen iskelmä ei ole tähän asti käynyt kaupaksi.

Saukki Rondossa 1/1967

Johtavana aatteena uudessa musiikin oppikirjassa tulisi olemaan se, että musiikin historian kulku on samanaikaisesti pedagogista kulkua. Biologinen toteamus, että ”monogeesi toistaa polygeesin”, siis että yksilön kehityksessä toistuu lajikehitys, voidaan kääntäen soveltaa myös musiikin opetukseen. Se pitkä tie, jonka ihmiset ovat kulkeneet saavuttaakseen musiikinteorian nykyisen näkökannan, on pienemmän vastuksen lain mukaan samalla helpoin ja pedagogisesti paras tie.

Gottfried Gräsbeck Rondossa 1/1967

MEDIASAKSET