Perinteen ytimessä – mutta ei museossa

Jaranas del Norte tuo yhteen son jarocho -perinteestä innostuneita. Ydinjoukko on Suomessa asuvia meksikolaisia, joista osa löysi son jarochon vasta Suomessa. Yhtyeessä laulava ja tanssiva Paola Nieto kolmas vasemmalta. © Cesar Carvajal
Jarana, darbuka, tanbur ja kora soivat nykyisin Suomessa siinä missä kantele ja jouhikkokin, mutta elantoa vähänkin eksoottisemman perinnemusiikin saralla on vaikea saada. Miten muualta tulleet muusikot kokevat perinteen ylläpitämisen uudessa ympäristössä? Säilyykö se vai fuusioituuko?

Kreikkalaislaulaja Chrysa Panagiotopoulou on opiskellut Sibelius-Akatemian Global Music -koulutuksessa, jonka kautta hän on kiinnostunut paitsi lukuisista uusista musiikeista myös tutkimaan omia juuriaan yhä syvällisemmin. © Julia Mansika

 
Jokaisella musiikkikulttuurilla on oma tarinansa ja merkityksensä, vaikka monesti niitä niputetaan ympäripyöreästi maailmanmusiikiksi. Ympäröivä yhteisö, etäisyys kotikulttuuriin ja soittokaverit vaikuttavat musiikkiin. ...

Artikkeli vaatii kirjautumista. Täältä voit hankkia lisää lukuoikeutta.

Edellinen artikkeliPohjoinen valkyyria pitää jalat maassa
Seuraava artikkeliMelkein suora lähetys