Säveltäessään konserttoja lähes kaikille kuviteltaville soittimille Kalevi Aho on järjestelmällisesti asettunut soittimen puolelle, mutta usein sen traditiota vastaan. Mielikuvat pasuunasta jäykkänä tuomionjulistajana murenevat vuonna 2010 valmistuneessa neliosaisessa pasuunakonsertossa, joka on räätälöity levyllä soittavalle Amsterdamin Concertgebouw -orkesterin soolopasunisti Jörgen van Rijenille. Korostaessaan soolosoittimen notkeutta ja monipuolisuutta Aho tulee säveltäneeksi varsin perinteisen virtuoositeoksen, jossa riittää svengaavia rytmiryntäyksiä sekä sordinoilla, multifoneilla ja soittimenvaihdoksilla (alttopasuunaan) vahvistettuja värejä. Ero konsertoivan pasuunaosuuden sisältäneeseen yhdeksänteen sinfoniaan (1994) tulee selväksi. Vuonna 2011 valmistuneessa […]
Salasanan palautus
Palauta salasanasi
Salasana lähetetään sinulla sähköpostitse.