Busonin vuonna 1904 kantaesittämä pianokonsertto on niin fyysisiltä kuin henkisiltä mittasuhteiltaan valtava teos. 70-minuuttiseen monumenttiin on ladattu historian suurimpiin pianisteihin lukeutuneen säveltäjän soittotekninen tietotaito, mutta myös hänen moninaiset musiikilliset inspiraationlähteensä sekä idealistinen elämänfilosofia, joka huipentuu lopussa mieskuoron laulamaan Adam Oehlenschlägerin hymniin. Tanskalaisrunoilijan Aladdin-näytelmän lopussa, kuulussa rosvojen luolassa, alkavat kivet ja kalliotkin soida panteistista ylistystä Allahille, kaiken elämän lähteelle ja ikuisuuden tulelle. Kirill Gersteinia ja Bostonin sinfonikkoja johtavaa Sakari Oramoa voi onnitella jo teoksen pitämisestä koossa, […]
Salasanan palautus
Palauta salasanasi
Salasana lähetetään sinulla sähköpostitse.