maanantai marraskuu 25. 2024

Mediasakset 2-2017

 

”Se on kuin satasen juoksu. Harjoittelet vuosikausia, ja sitten se on vain mikrosekunti, joka ratkaisee.”

Koloratuurisopraano Anu Komsin mukaan suoritus voi olla parin äänen onnistumisesta kiinni. Aamulehti 7.1.2017.

 

”Omassa soittamisessa on hirveän hyvä fiilis aiempaan verrattuna. On erilainen rentous ja vapaus, kun ei tarvitse tähdätä tutkintoon tai ajatella uraa.”

Aikuisena soittoharrastuksen lämmitellyt Maija Aho Iltalehti.fi:ssä 25.12.2016.

 

”Palaute on ollut sekä positiivista että negatiivista. Jotkut ovat ihmetelleet, että minkä takia oopperaan mennään kännyköiden kanssa, että eikö se estä kokemista. Mielestämme kyse ei ole häiriköinnistä, eikä ajatuksena ole rajoittaa kokemusta, vaan avata sellaisen taidemuodon verhoa kanaviin, joissa se ei näy.”

Helsingin Koomisen Oopperan tuottaja Maiju Talvisto livetwiittauksesta oopperassa. Markkinointi&Mainonta 13.1.2017.

 

”Hiljaisuus on nykyajan luksusta, sillä sen saavuttamiseksi pitää nähdä aktiivisesti vaivaa. Kuuntelen paljon musiikkia, mutta on eri asia soittaa sitä kuulokkeista lenkillä tai bussimatkalla silloin, kun se on oma valinta. Mutta jokaista julkista tilaa ei tarvitse täyttää ylimääräisellä taustamelulla, jolla ei ole kuulijoille järinkään suurta merkitystä.”

Päätoimittaja Iina Artima-Kyrki MeNaiset-lehden pääkirjoituksessa 02/2017.

 

”Klassinenkin alkaa olla vastaanottajamäärällä mitattuna poppia, muttei koskaan kornia.”

Toimittaja Harri Hautala kolumnissaan Aamulehdessä 30.12.2016.

 

“Klassisen musiikin meiningissä on vähän se ongelma, että kaikki esitykset kuulostavat turhan paljon samalta. Tulkinnallista vapautta, jota on vaikkapa teatterimaailmassa, ei meidän bisneksessämme esiinny. En ole tavannut säveltäjää, joka toivoisi, että kaikki hänen sävellyksensä esitykset kuulostaisivat samalta. Päin vastoin. Tasapäistäminen ei ole musiikissa kauhean hyvä juttu.”

Viulisti Pekka Kuusisto Savon Sanomissa 18.12.2016.

 

”Tämä on erittäin työvoimavaltaista. Tekniikkaa on paljon, puvut tehdään käsin, kuorossa on 50 henkeä ja orkesterimontussa yli sata muusikkoa. On puuseppiä, metallimiehiä ja monia ammatteja, joita ei muualla maassa enää ole. Vai missä muualla värjäri saa kuukausipalkkaa?”

Kansallisoopperan pääjohtaja Päivi Kärkkäinen Maaseudun tulevaisuudessa 21.12.2016.

 

“Minä mietin välin sitä, kuka saa laulaa joululauluja ja missä. Kuka omistaa joulun? Miksi joku ei saisi laulaa kirkossa? Ja miksi he, jotka tekevät työtänsä ja elättävät itsensä sillä ja tuottavat työtä soittajille, roudaajille ynnä muille, eivät saisi tehdä sitä myös joulunaikaan ja myös kirkossa.”

Kotkan seurakunnan kirkkoherra Hannu Marttila kommentoi keskustelua artistien joulukonserteista kirkossa Kymen Sanomien mielipidepalstalla 21.12.2016.

 

“Olimme kaikki shokissa kapellimestarin töksäytyksestä. Se mitä hän sanoi oli täysin sopimatonta. Se oli yhden henkilön mielivaltainen teko.”

Konsertin järjestäjä italialaiskapellimestarista, joka kertoi, ettei joulupukkia ole olemassa ja sai lapsiyleisön itkemään. Episodi.fi 2.1.2017.

 

”Ehkä parasta siinä on se, että tulee tunne, että me kaikki olemme samanlaisia ihmisiä. Se rentouttaa.”

Lääkintävahtimestari Arto Köngäs potilaiden kanssa laulamisesta Pohjolan Sanomissa 25.12.2016.

MEDIASAKSET