Leijuva nykyjazzkimara kumartaa joka suuntaan

Shai Maestro: Human. ECM Records ECM2688

Toissa vuonna Espoon April Jazzissa vierailleen israelilaispianisti Shai Maestron uusi albumi sisältää Tapiolan kirkon konsertin kaltaista herkkyyttä, mutta valon ja elämänriemun määrä tuntuu kasvaneen ja harmoninen selkeys korostuneen. Maestron, basisti Jorge Roederin ja rumpali Ofri Nehemyan mukana vierailee useammalla raidalla trumpetisti Philip Dizack.

Maestro suhtautuu tilan ja ajan käyttöön ECM-tyyliin rauhallisesti maalaillen, ja yhteispeli etenkin jo nuoruudesta tutun Nehemyan kanssa on laajan kuuntelevaista. Tekninen taitavuus ei muutu missään vaiheessa itseisarvoksi.

Avausraita Time on, hauskaa kyllä, läpikotaisen rubato eurooppalaista free-linjaa mukaillen. Perinteiden suuntaan kumarretaan myös Hank and Charlie –balladilla sekä gospelvaikutteisella (mutta tosin free-rymistelyyn yhdistyvällä) Prayerillä.

Mystery and Illusions toimii pienoiskuvana levyn monille suunnille: hymynkaihoisa balladi on yhtäältä osin Richard Rodgersia ja Maria Schneideria, mutta vaihtuu puolesta välistä Esbjörn Svenssonin ja Maestron maanmiehen Avishai Cohenin maisemiin. Jälkimmäiset assosiaatiot leijailevat ilmassa myös levyn vetävimmässä raidassa The Thief’s Dreamissa sekä lyhyen Humanin lähestyttävyydessä. Standardi In a Sentimental Mood saa vähiten perinteisen lähestymistavan; kinesteettiset ostinatot tuovat mieleen Marius Nesetin rytmiikan. Yksittäisinä kaikki kappaleet toimivat todella hyvin, ja tietty saundillinen lanka on tunnistettavissa läpi levyn, mutta monenkirjavuudessaan sen yhtenäinen taiteellinen viesti ei ole aivan selkeä.

Edellinen artikkeliMaaliskuun näköislehti
Seuraava artikkeliTapiolan kuoro muistuttaa aikuisia ilmastohätätilasta uudella musiikkivideolla