Lokakuun Rondo luo katsauksen musiikin yhtä yleistyvään käyttöön sosiaalisessa työssä.
Mikko Perkola on Suomen eturivin gambansoittajia, mutta klassisen uran sijaan hän päätti erikoistua soittamiseen palvelutaloissa, sairaaloissa, vankiloissa ja vastaanottokeskuksissa. Viemisinään hänellä on barokin lisäksi omaa musiikkia, ja hän on mukana myös taiteidenvälisissä projekteissa, erityisesti Kansallisteatterin Kiertuenäyttämössä.
Tämän kaiken motiivina on sisäinen kutsumus ja usko taiteen vaikutusmahdollisuuksiin. ”Se on erottamaton osa ihmisen maailmanhahmotusta. Runous on aina rukousta”, hän kiteyttää. Lisää Pekolan mielenkiintoisia pohdintoja Rondon haastattelussa.
Uli Kontu-Korhonen on puolestaan erikoistunut sairaaloissa musisointiin. Siinä roolissa muusikon on oltava erityisen herkkä, jotta vuorovaikutus ja ihmisen kohtaaminen toimivat. Musiikki rauhoittaa ja luo lohtua, ja sen vaikutus esimerkiksi keskosiin on tutkimusten mukaan suuri. Rondo vieraili seuraamassa, kun hän laulaa pienokaisille Lastenklinikalla.
Suosio ei ole synti
Moni on epäillyt, koituuko Waltteri Torikan Tähdet, tähdet -voitto hänen taiteellisen imagonsa tappioksi, mutta itse hän on täysin toista mieltä: tunnettuus on mahdollistanut uusia, kiehtovia projekteja, ja hän voi kasvoillaan houkutella ihmisiä tutustumaan oopperaan.
Rattlen upea Sibelius-sykli
Rondon valinta kuukauden levyksi on selvä: Sibeliuksen kaikki sinfoniat Berliinin filharmonikoiden ja Sir Simon Rattlen tulkitsemina. Neljän cd-:n ja kahden Blu-rayn luksuspaketti tuo tuttuun musiikkiin uuden näkökulman: se kylpee muhkeassa sointiloistossa, jossa rytmikään ei ole pelkkää pulssia vaan liikedynamiikkaa. Kiinnostava vertauskohta syntyy, kun rinnalle laittaa soimaan Sinfonia Lahden ja Okko Kamun vastaavan syklin. Parasta on, ellei tarvitse valita vaan voi ottaa molemmat!
Idän ja lännen hybridi
Moderni kiinalainen orkesteri on erikoisen rakennusprojektin tulos: vanhat perinnesoittimet ja niiden modernit kehitelmät muodostavat siinä värikkäästi sekoittuvan hybridin. Idän ja lännen perinteiden kerrostumisessaan se on kuin kiinalaisen yhteiskunnan kuva. Helsingin juhlaviikoilla vieraillut Hong Kong Chinese Orchestra on ottanut päälinjakseen uuden musiikin tilaamisen ja esittämisen – olisiko länsimaisilla orkesterilla tästä opittavaa? Rondo seurasi myös muuta Helsingin juhlaviikkojen suuren Kiina-teeman antia.
Kapellimestari pakolaisten puolesta
Unkarilainen tähtikapellimestari Ivan Fischer on ottanut näkyvän roolin pakolaisten puolustamisessa ja maansa kansallismielisen politiikan kritisoimisessa. Budapest Festival Orchestran lisäksi hän toimii mm. Berliinin Konzerthausorchesterin ylikapellimestarina. ”Vihaan nationalismia, ja haluaisin eroon kaikista rajalinjoista. Suomalaistenkaan ei tulisi keksittyä vain Sibeliukseen”, Fischer sanoi Rondolle Berliinissä.[td_block_ad_box spot_id=”custom_ad_3″]