Ensimmäinen koronauhri kesän isojen klassisten festivaalien kohdalla: Bayreuthin festivaali jättää vuoden 2020 väliin, ja uusi tuotanto Wagnerin Ringistä nähdään vasta vuonna 2022. Pietari Inkinen joutuu siis odottamaan pari vuotta suurta debyyttiään Ringin kapellimestarina. Kesäksi 2021 tetralogia ei harjoitusaikataulullisten syiden vuoksi ehdi. Slloin nähdään uutena tuotantona Lentävä hollantilainen.
Muut festivaalit tarkkailevat tilannetta vielä. Tämä koskee myös Savonlinnan oopperajuhlia. Salzburgin festivaali joutuu perumaan pääsiäis- ja helluntaifestivaalinsa, mutta heinäluun lopussa aloittava kesäfestivaali on vielä auki. Siitä luvataan tiedottaa toukokuun loppuun mennessä.
Sveitsiläinen Verbierin festivaali on jo ilmoittanut perumisesta. Britannian helmi Glyndebourne aloittaa toukokuun sijaan vasta heinäkuun puolessavälissä riisutulla ohjelmalla. Sen sijaan saarivaltakunnan toinen ylpeys, Edinburghin festivaali on ilmoittanut perumisestaan.
Bayreuthissa perumiseen vaikuttivat myös Festspielhausin olosuhteet. Huonosti ilmastoitu ja tukkoinen talo, jossa hikoillaan hyvin tiiviissä rivistöissä seitsemän tuntia (pitkine väliaikoineen) Wagnerin oopperoiden parissa, olisi viruksen leviämiseen liian optimaalinen. Orkesterikin soittaa montussaan kannen alla.
Monien pienten kaupunkien festivaalien päättäjät joutuvat laskemaan riskitekijäksi myös taloudellisen valttinsa eli sen, että suuret yleisöjoukot täyttävät joka kulmat ja kuppilat. Kaikki riippuu tietenkin epidemian etenemisvauhdista.
Suurten orkesterifestivaalien kuten Salzburgin ja Luzernin suhteen ongelmaksi muodostunee myös se, että pääsevätkö kansainväliset orkesterit vielä matkustamaan ja onko siihen edes varaa, kun pakkopaussi on iskenyt kaikkien talouteen.
Useimmat festivaalit ovat pitkälle omarahoitteisia, ja ne saavat hyvin vähän julkista tukea. Peruminen voi asettaa monien olemassaolon vaakalaudalle, kun investoinnit on jo tehty, mutta lipputulot jäävät saamatta