Viides nykymusiikkiin keskittyvä Tampering Festival rantautuu Tampereen keskustaan 17.-20. elokuuta. Festivaalin tämän vuoden ohjelma on laadittu heijastelemaan viime vuosina elettyjä poikkeusaikoja: 2020-luvun alussa koronapandemia muutti normaalin elämänkulun, helmikuussa 2022 Venäjän hyökkäys Ukrainaan järkytti koko maailmaa.
Tämän vuoden festivaaliohjelma koostuu pääosin 2020-luvulla sävelletystä suomalaisesta musiikista sekä ukrainalaisten nykysäveltäjien teoksista. Ukrainalaista nykymusiikkia ohjelmassa edustavat Anna Korsun, Anna Arkushyna ja Valentin Silvestrov. Festivaalia järjestävän Tampering ry:n puheenjohtaja ja ohjelmiston pitkälti kuratoinut Tuomas Salokangas kuvailee festivaalin tämän vuoden ohjelmistoa poikkeuksellisen ajankohtaiseksi.
”Pystyimme reagoimaan nopealla aikataululla viime vuosien tapahtumiin ja ottamaan kantaa koronapandemiaan nostamalla nuoria säveltäjiä ja tarjoamalla soittajille soitettavaa pandemia-ajan jälkeen. Muualla Suomessa tai välttämättä maailmassakaan ei ole vastaavalla tavalla nostettu ukrainalaisia nykysäveltäjiä esiin tai esitetty näitä teoksia. Halusimme myös osoittaa omalla tavallamme tukea Ukrainalle”, Salokangas sanoo.
Festivaalin keskiössä on tuore, aivan muutaman viime vuoden aikana sävelletty musiikki. Lisäksi punaisena lankana läpi festivaalin kulkevat puolalaisen Henryk Góreckin 90-luvun puhuttelevat, mutta silti ajankohtaisilta tuntuvat teokset. Salokangas kuvailee niitä linkiksi tämän päivän ja menneen välillä.
”Ne tuovat mukaan nostalgisuuden teemaa. Koronapandemia on nostanut ihmisissä tuntemuksia, että kaipaillaan vanhaa ja turvaudutaan vanhoihin tuttuihin asioihin. Góreckin teokset ovat aikanaan jollain tapaa saaneet innoituksensa Neuvostoliiton jälkeisestä maailmasta. Tuntuisi jopa, että ne ovat nyt ajankohtaisempia kuin koskaan aikaisemmin.”
Tampering Festivalin yhdeksässä tapahtumassa kuullaan tänä vuonna 26 säveltäjältä yhteensä yli 40 teosta. Esiintyjinä festivaalilla toimivat Tampering Ensemble & kapellimestari Tiina Kaukinen, TEMA-kvartetti, AINON sekä Duo Emilia Karhi & Matilda Bergman. Tampering vuorottelee Tampereen toisen nykymusiikkifestivaalin, Tampere Biennalen kanssa.
”Toimimme hyvässä yhteistyössä lomittain. Meillä korostuu ehkä vielä enemmän nuorten tekijöiden asema. Yritämme ohjelmistosuunnittelussa saada nuoria säveltäjiä esiin. Vaikka meillä oma Tampering Ensemble, rekrytoimme myös soittajiksi opiskelijoita mukaan. Opiskelijalähtöisenä yhdistyksenä haluamme tarjota opiskelijoille kokemusta nykymusiikin soittamisesta”, Salokangas kertoo.