Lokakuun Rondossa

Musiikkia vankiloista sairaaloihin

Lokakuun Rondo luo katsauksen musiikin yhtä yleistyvään käyttöön sosiaalisessa työssä.
Mikko Perkola on Suomen eturivin gambansoittajia, mutta klassisen uran sijaan hän päätti erikoistua soittamiseen palvelutaloissa, sairaaloissa, vankiloissa ja vastaanottokeskuksissa. Viemisinään hänellä on barokin lisäksi omaa musiikkia, ja hän on mukana myös taiteidenvälisissä projekteissa, erityisesti Kansallisteatterin Kiertuenäyttämössä.
Tämän kaiken motiivina on sisäinen kutsumus ja usko taiteen vaikutusmahdollisuuksiin.  ”Se on erottamaton osa ihmisen maailmanhahmotusta. Runous on aina rukousta”, hän kiteyttää. Lisää Pekolan mielenkiintoisia pohdintoja Rondon haastattelussa.
Uli Kontu-Korhonen on puolestaan erikoistunut sairaaloissa musisointiin. Siinä roolissa muusikon on oltava erityisen herkkä, jotta vuorovaikutus ja ihmisen kohtaaminen toimivat. Musiikki rauhoittaa ja luo lohtua, ja sen vaikutus esimerkiksi keskosiin on tutkimusten mukaan suuri. Rondo vieraili seuraamassa, kun hän laulaa pienokaisille Lastenklinikalla.

Suosio ei ole synti

Moni on epäillyt, koituuko Waltteri Torikan Tähdet, tähdet -voitto hänen taiteellisen imagonsa tappioksi, mutta itse hän on täysin toista mieltä: tunnettuus on mahdollistanut uusia, kiehtovia projekteja, ja hän voi kasvoillaan houkutella ihmisiä tutustumaan oopperaan.

Rattlen upea Sibelius-sykli

Rondon valinta kuukauden levyksi on selvä: Sibeliuksen kaikki sinfoniat Berliinin filharmonikoiden ja Sir Simon Rattlen tulkitsemina. Neljän cd-:n ja kahden Blu-rayn luksuspaketti tuo tuttuun musiikkiin uuden näkökulman: se kylpee muhkeassa sointiloistossa, jossa rytmikään ei ole pelkkää pulssia vaan liikedynamiikkaa. Kiinnostava vertauskohta syntyy, kun rinnalle laittaa soimaan Sinfonia Lahden ja Okko Kamun vastaavan syklin. Parasta on, ellei tarvitse valita vaan voi ottaa molemmat!

Idän ja lännen hybridi

Moderni kiinalainen orkesteri on erikoisen rakennusprojektin tulos: vanhat perinnesoittimet ja niiden modernit kehitelmät muodostavat siinä värikkäästi sekoittuvan hybridin. Idän ja lännen perinteiden kerrostumisessaan se on kuin kiinalaisen yhteiskunnan kuva. Helsingin juhlaviikoilla vieraillut Hong Kong Chinese Orchestra on ottanut päälinjakseen uuden musiikin tilaamisen ja esittämisen – olisiko länsimaisilla orkesterilla tästä opittavaa? Rondo seurasi myös muuta Helsingin juhlaviikkojen suuren Kiina-teeman antia.

Kapellimestari pakolaisten puolesta

Unkarilainen tähtikapellimestari Ivan Fischer on ottanut näkyvän roolin pakolaisten puolustamisessa ja maansa kansallismielisen politiikan kritisoimisessa. Budapest Festival Orchestran lisäksi hän toimii mm. Berliinin Konzerthausorchesterin ylikapellimestarina. ”Vihaan nationalismia, ja haluaisin eroon kaikista rajalinjoista. Suomalaistenkaan ei tulisi keksittyä vain Sibeliukseen”, Fischer sanoi Rondolle Berliinissä.

STAY CONNECTED

2,264FanitTykkää
1,257SeuraajatSeuraa

ARTIKKELIT

Kulttuurin rahoituksen kurjistamisen lyhyt historia

  Suomalaisen taide- ja kulttuuripolitiikan rakenteellisiin heikkouksiin kuuluu rahoituspohjan huteruus. Vaikka Suomessa on merkittäviä taidetta tukevia yksityisiä säätiöitä, lepää taiteiden rahoituspohjan kova ydin kuitenkin valtiollisen...

Missä viipyy Saariaho-sali?

Viimeisen vuoden aikana julkisessa keskustelussa on toistuvasti ehdotettu Helsingin Musiikkitalon konserttisalin nimeämistä Saariaho-saliksi kesäkuussa 2023 menehtyneen säveltäjä Kaija Saariahon kunniaksi. Hanketta kannattaneet jättivät asiasta...

Turhia sanoja?

Säveltäjän ammatin turhauttaviin puoliin kuuluu pysyvä vaatimus pystyä kuvaamaan sanallisesti omia tekeleitään. Pitää kirjoittaa teos- ja henkilöesittelyjä konserttien käsiohjelmiin ja nettialustoille, runoilla itsestään ja...

Jos et ole meidän puolellamme olet meitä vastaan

    Taiteiden autonomiaa puolustavassa demokraattisessa yhteiskunnassa taiteilijayhteisöllä on suuri vaikutusvalta omiin asioihinsa ja alan sisäiseen resurssien jakoon. Siksi on ymmärrettävää, että taideyhteisön sisällä vallitsee pysyvä jännite eri...

Surullinen tarina saksofonista

  Belgialainen soitinkeksijä Adolphe Sax esitteli Pariisissa 1844 musiikkiyhteisölle uuden soittimen, bassosaksofonin. Saxin tavoitteena oli luoda vaskien ja puupuhaltimien parhaat ominaisuudet yhdistävä hybridisoitin, joka toisi orkesterin puupuhaltimien...

SEURAAVASSA NUMEROSSA

[vc_cta_button2 style=”square” txt_align=”center” title=” GO TO MAGAZINE >>” btn_style=”square” color=”mulled_wine” size=”md” position=”bottom” link=”url:http%3A%2F%2Frondoshop.classicus.fi%2F||target:%20_blank” accent_color=”#ffffff”][/vc_cta_button2]

Edellinen artikkeliHenkilöstö
Seuraava artikkeliKlasu. Tämäpäivä